Hej!

Har sökt en del men inte funnit specifikt svar på min fråga så vänder mig nu hit och hoppas att ni kan hjälpa mig.

Håller på och renoverar ett gammalt "torp" som kommer bli min permanentbostad, när jag rev i köket och slet ner den vidriga spännpappen som satt spikad med 724 spik i taket så fann jag ett jättegammalt vitmålat (dock väldigt flagnat) trätak. Eftersom jag både tycker det är snyggt, och sparar in tid och pengar på att slippa gipsa det så undrar jag hur jag går tillväga för att måla detta bäst?

Skrapa av färgen förstår jag ju att jag ska göra, men krävs slipning osv eller är det bara att klabba på färg? Ska det vara någon speciell färg? Olja? Vatten osv?

Mvh

(Värt att nämna är väl att detta typ är spikat rakt på timmret och huset är väl från slutet av 1800- talet)
 
Redigerat:
Frågan är vilken typ av färg taket är målat med tidigare?

Linoljefärg troligtvis om det är gamla köket, men det kan ev också vara limfärg.

Limfärg är vattenlöslig, och bör nog tvättas ner till trärent, (om det nu är det).

Linoljefärg är det du ska ha till trätak i köket.

Om den gamla färgen är linoljefärg så räcker det att skrapa, såvida du inte vill ha en finish som ser ut som ett nytt tak. Då måste du slipa. Du bör i vilket fall tvätta av taket innan du målar det. (Kan ju finnas både fett och sot mm.) Såpvatten funkar bra.
 
Oldboy skrev:
Frågan är vilken typ av färg taket är målat med tidigare?

Linoljefärg troligtvis om det är gamla köket, men det kan ev också vara limfärg.

Limfärg är vattenlöslig, och bör nog tvättas ner till trärent, (om det nu är det).

Linoljefärg är det du ska ha till trätak i köket.

Om den gamla färgen är linoljefärg så räcker det att skrapa, såvida du inte vill ha en finish som ser ut som ett nytt tak. Då måste du slipa. Du bör i vilket fall tvätta av taket innan du målar det. (Kan ju finnas både fett och sot mm.) Såpvatten funkar bra.
Är en gammal färg som satt under spännpappen i det rum som alltid varit kök (satt en gammal vedspis inmurad där med).

Jag skrapar och tvättar och målar med linoljefärg då och hoppas på det bästa helt enkelt. Tack.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det var ettag sen detta var aktuellt men jag chansar och frågar ändå:) Hur blev slutresultatet?!

B BioElite skrev:
Är en gammal färg som satt under spännpappen i det rum som alltid varit kök (satt en gammal vedspis inmurad där med).

Jag skrapar och tvättar och målar med linoljefärg då och hoppas på det bästa helt enkelt. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.