Jag håller på med en renovering av köksluckor och lådor. Jag hade tänkt att slipa och måla med pensel. Det är c:a 10 luckor och 8 lådfronter.

Köket är från 50-talet och har väl inte direkt några standardmått utan är byggt på plats. Tyvärr gjordes det även en renovering antagligen på 70/80-talet där man limmade på någon form av plastfilm på luckorna och lådorna. Plastfilmen är lätt att få bort. Limmet är det däremot inte.

Jag provade med att ge mig på limmet med bandslipen men det gick inget vidare. Limmet smetades bara ut på ytan och slippappret fylldes snabbt med lim.

T-röd verkar ta bort limmet men det är ett drygt arbete. Säkert några timmar per lucka.

Jag har en tanke på att skaffa mig en varmluftspistol. Kan den ta bort limmet?
 
I det läget tycker jag att varmluftspistol verkar läskigt. Den kan ju ta limmet bakom faneret också. Fungerar T-sprit skulle jag nog hålla mig till det. Dessutom har jag inte hört talas om att varmluftspistol ska vara bra för lim.
 
Nja, alltså den ursprungliga fanéren verkar vara spikad på luckorna. Sen har man limmat på plastfilmen som ser ut som fanér ovanpå detta. Plastfilmen kanske är 0,2 mm tjock och relativt lätt att få bort men limmet till denna faner sitter ganska bra.
 
De kan väl inte bara ha spikat faner? Det kan väl inte fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.