Har en liten yta ca 3 m2 som mestadels skall vara under en säng, alltså inte synas jättemycket. Kan man slipa med slipmaskin (handhållen) eller måste man släpa dit en stor golvslip för att få det bra!
 
Klart du kan slipa med handhållen maskin, men det lär bli svettigt. Jag skulle hyrt en kantslip istället.
 
Tre kvadrat kan man slipa med handhållen bandslip utan några större problem. Knäskydd på anbefalles dock.
 
Börja med ett grovt slip papper och sen finare och finare. Till slut stryk med en våt trasa och låt det torka. Sen slipar du bort dom trä fibrer som har rest sig med ett fint papper.
 
Träig snickare skrev:
Börja med ett grovt slip papper och sen finare och finare. Till slut stryk med en våt trasa och låt det torka. Sen slipar du bort dom trä fibrer som har rest sig med ett fint papper.
Exakt så gjorde jag på hallgolvet av furu i min förra lägenhet. Det blev otroligt bra! Tvivlar faktiskt på att en golvfirma skulle orkat fixa samma finish....
 
Det är ju så man ska göra. Sen om man inte orkar eller inte ha den bästa ytan så kan man ju altid fuska.
 
Eller så slipar man bort träresningen efter första lagret lack. Vips så har man sparat ett arbetsmoment.
 
Tack för alla bra svar, det är väl bara att hugga i!
 
1337 skrev:
Eller så slipar man bort träresningen efter första lagret lack. Vips så har man sparat ett arbetsmoment.
Om man gillar "second best" gör man så.... :)
 
oskis 123 skrev:
Om man gillar "second best" gör man så.... :)
Hur kan det bli "second best"? Det är ju träresningen som ska bort. Om man gör det med trasa innan lack eller efter första lackningen spelar mindre roll till slutresultatet sett. Det blir dessutom mer djup i lacken om man mellanslipar den.
 
Second best LOL

håller med 1337, för bästa resultat ska det slipas lätt mellan alla lager lack.
 
precis, så gör du med träförädling av möbelträ. Lacka och sedan slipas lätt mellan varje lackning.
 
Det jag syftade på var det där med att hoppa över arbetsmoment. Tar man "genvägar" blir det ju som regel sämre resultat i allt man gör. Slipa bort träresningen efter första lacken ska man ju såklart också göra. :surprised:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.