Hej!
Gjorde klart lavarna igår till vår nybyggda bastu. :) På tisdag kommer elektrikern och kopplar in aggregat och belysning och tills dess vill jag att allt ska vara 100%. Nu till min fråga.. :

Jag har några irriterande märken i lavarna, typ slag och skav, som jag vill slipa bort innan jag oljar in. Lavarna är ju så sjukt lena och fina, hur når jag samma ytfinhet med slippappret?

Hur fint sandpapper för trä finns det, 1000?
Och hur går jag till väga?

Det 240 papper jag hade hemma är på tok för grovt för finslipningen... :)

Förmodligen en dum fråga men jag har inte arbetat med trä sen träslöjden för 15 årsedan.

Mvh
/C
 
Om du har märken så lär du få hålla på väldigt länge med 240´s papper för att få bort dom. Du måste nog börja med grövre och byta till finare när du fått bort märkena. 240 är ganska fint, det vore konstigt om inte det skulle räcka som slutfinish.
 
Din asplav är hyvlad så samma yta kan du inte få med slipning. När du fått bort märkena, så prova att att lägga på parafinolja och sedan slipa i oljan med 240 papper, torkan sent ytan. Behandla hela laven med olja.
 
Hej!

Jag har köpt bastuolja för att skydda lavarna..

Kan jag slipa i den istället för parafinolja? Så slipper jag köpa mer grejer! :)
 
Inser att oljan jag köpt är parafinolja, I rest my case.

Tack för hjälpen!
 
Om du vill hålla den ren så skulle jag olja den, om du inte oljar så fastnar all skit i laven trots att den är hyvlad för asp är ett mjukt träslag.
Vi kör även med både sitt och fothanddukar som tar hand om allt droppande vatten och svett, så vår asplav ser fortfarande fin ut efter ca 3år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.