Är det någon som har kommit fram till ett bra sätt att slipa en kofot med en Tormek? Jag hittar ingen riktigt bra hållare. Att hålla för hand går ju, men känns fel...

--- Mats ---
 
Redigerat:
Jag kör för hand (ibland mot universalstödet), fungerar utmärkt, behöver ju inte så otroligt hög precision. Kör medslipning för att lättare kunna kontrollera slipningen.
 
Daniel_N skrev:
Jag kör för hand (ibland mot universalstödet), fungerar utmärkt, behöver ju inte så otroligt hög precision. Kör medslipning för att lättare kunna kontrollera slipningen.
Tack. Låter som den lösning som var den enda jag tyckte fungerade. Använder universalstödet och pekfingret som distans.

--- Mats ---
 
Jag slipar mina kofötter med en bra fil, snabbt och enkelt. Tormeken får ägna sig åt finare jobb som yxor, knivar, stämjärn etc..
 
Brukar slipa till koföterna med några snabba drag med en lamellslipskiva i vinkelslipen. Precisionen blir väl inte så bra som med Tormek, men till uppgiften duger det rätt bra.
 
Mycket ska man läsa, slipa bräckjärnet? har jag aldrig ens tänkt.

Protte
 
Mr Handyman skrev:
Brukar slipa till koföterna med några snabba drag med en lamellslipskiva i vinkelslipen. Precisionen blir väl inte så bra som med Tormek, men till uppgiften duger det rätt bra.
det funkar utmärkt, så har jag också gjort vid tillfälle.
 
Skönt med skarpa ändar på sin kofot när man ska dra ur besvärliga spikar eller pilla loss tighta lister och sådant. Men att slipa med tormeken.. nääähh.
 
Ludwig skrev:
Skönt med skarpa ändar på sin kofot när man ska dra ur besvärliga spikar eller pilla loss tighta lister och sådant. Men att slipa med tormeken.. nääähh.
Varför inte?
 
Tja, främst för att det är lättare och snabbare att ta ett par drag med filen, men det är ju min åsikt. Vill man slipa kofoten med sin tormek så får man ju naturligtvis göra det. Jag tycker inte det behövs den typen av skärpa på kofoten, det är ju inga precisionsskärningar man ger sig på med dessa eggar direkt. Därför blir det filen till kofoten. Filen är ju lite portablare också.
 
Nä, jag skulle ju inte heller plocka fram tormeken när kofoten är lite slö. Istället brukar det bli en hög med saker som ska skärpas och sen plockar jag fram tormeken, och då går det snabbt att ta kofoten också.
 
Skillnad pa kofot o kofot.:)

Tove ska vara vass som en tomatkniv o det blir "hon" mha Tormek, medans andra braeckjarn raecker skaerpan man faar naer man drar det mot ett betonggolv ett par gaanger typ....
 
Mina kofötter är mjukt rundade för att inte skada någon som är ivägen...........

Protte
 
prototypen skrev:
Mina kofötter är mjukt rundade för att inte skada någon som är ivägen...........

Protte
Rundningen lät jag vara kvar, det var bara spetsarna jag vässade. Det gör faktiskt en del att kunna tvinga in kofoten bakom brädan så mycket att man får ut hela brädan efter varje "smäll i bakom och bräck".

--- Mats ---
 
prototypen skrev:
Mina kofötter är mjukt rundade för att inte skada någon som är ivägen...........

Protte
Nä, man vill ju inte komma i vägen för en vässad kofot, omtänksamt! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.