Jag har länge funderat på vad man ska skaffa som inte kostar multum om man skulle vilja ha vassa köksknivar och kanske även kunna slipa lite yxor, kan inte säga att verktygsslipbehovet är stort även om det finns.
Vi har en Minosharp med två hjul som åtminstone gjort knivar vassare även om de kanske skulle behöva en mera grundlig slipning, men hjulen börjar lossna när man slipar, och att köpa ny skulle inte lösa problemet för det verkar vara hållarna för hjulen som blivit veka.
Jag har funderat på olika alternativ, och obs, tänk på att jag inte är någon McGyver på knivslipning.

Köpa ett par tre olika stenar i olika grovlek i typ 18x4cm storlek, kostnad från några hundra till hur mycket som helst.
Köpa en knivslip typ Chefs Choice, kostnad mellan 1500-2500:-
Köpa en Tormek T4 med kniv och yxjigg, kostnad ca 3300:-

Att slipa på fri hand känns lite skakigt, kan nog för den med talang bli jättebra.
En slipmaskin som Chefs Choice slipar säkert köksknivarna bra, men det blir svårare med yxan.
En Tormek verkar kunna slipa köksknivar tillräckligt vassa och då kan jag dessutom slipa yxor och annat, men det är också den dyraste av mina tilltänkta lösningar.
Har ni några synpunkter på mitt tänk eller andra förslag vad som skulle vara den "bästa" lösningen?
 
Totte_S
En spyderco sharpmaker rekommenderar jag eftersom den funkar till mycket. Dock är det mest ett mycket bra bryne, inte en slip. Det är ganska lätt för oss som inte vill ha slipning som hobby att få tillräckligt vassa redskap. Jag har hittills slipat bland annat knivar, saxar, potatisskalare, nagelklippare, pincett, stämjärn.
Alla skärsår i mina händer är numera med jämna kanter...
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Tack för tipset, den såg ut att kunna fungera bra och den verkar ha fått bra omdömen.
Om jag hade obegränsat med pengar så skulle det nog bli en Tormek T7 men jag får fundera.
Spyderco verkar ju betydligt mer rejäl lösning än Minosharp rullarna, dock så kostade ju extra stavar väl mycket om man skulle vilja komplettera.
Ca 900:- för huvudenheten med medium och fina stavar och skulle man vilja ha med diamantstavar för att kanske rädda lite mer slitna knivar så tror jag det kostade 700:- till.
 
  • Gilla
VioletD
  • Laddar…
Totte_S
Ett tips kan vara att handla från utlandet, men tyvärr vet handlarna att sharpmakern säljer så det är inte många kronor, men värt att kolla runt. En beställning med fler saker från usa ger bra pris trots tulloch moms.
 
C
Om du är sugen på slipsten och har gott om plats kan du ju få en beg. klassisk billigt på blocket.
Har en gammal fottrampad sten och den är helt underbar. Man lär sig rätt snabbt att slipa på frihand även om jag av estetiska skäl inte kör finknivarna på den.
 
Nu har jag beställt en Spyderco Sharpmaker från amerikanske Ebay för 630:-, slipper man tull o moms så blir det ju bra, annars är det nog knappt att det blir billigare än att handla i Sverige får 895:-, den fanns att beställa som kopia från Kina med för under 300:- men då var det si o så med kvaliteten så det kändes inte som ett alternativ.
Får skaffa en fil och ett grovt bryne för den gång per år man vill slipa yxan.
 
Jag planerar köpa en gotlandssten (billigt på clas ohlsons reservdelssida) eller begagnad större slipsten om jag hittar och motorisera den. Hemmabygge alltså. Kör med billiga diamantplattor just nu och det är lite si och så.
 
Köp en Wicked Edge, kostar några spänn. Inte inom din budget, men bra prylar. Som vanligt så får man vad man betalar för.
Om du bryner på grannarnas köksknivar några ggr. så ligger du på plus i det stora hela...
 
  • Gilla
shogo99 och 1 till
  • Laddar…
Nu fick jag min Spyderco Sharpmaker, 630:- på ebay och tyvärr 230:- i tull o avgift så det slutade på 860:- så med facit i hand så skulle jag ha köpt den i sverige för 30:- till.
Har testat den på ett par skalknivar hittills och de blev väl inte rakbladsvassa men resultatet känns som gott nog och de har nog knappt varit vassare som nya så för investeringens storlek så får jag känna mig nöjd.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
En tanke bara, som kanske alla inte tänker på. Slipning av stål med hjälp av diamant måste ske med MYCKET BRA KYLNING, eftersom diamant löser sig i smält stål.
 
För sharpmakern är det inget problem. Varje del av stenen och stålet är kontakt under så kort tid att det inte hinner bli varmt tillräckligt snabbt, däremot kan man skada dem om man trycker för hårt.

Sen klarar man sig bra utan diamantstavarna; vik ett sandpapper runt ett av stavparen och använd det istället så räcker det gott och väl, och du kan byta ut dem snabbt.
 
nikasp
Jag är grymt nöjd med min Spyderco. Enda nackdelen är att det tar sin lilla tid med 20+20 drag per brynstål. Kör oftast inte alla fyra varianterna då jag vill ha lite microserratering/microsågtand på eggen.
 
Jag har inte tålamod att hålla på med brynen och därför rätt kass på att inom vettig tid få till en användbar skärpa med dylika tingestar. Slipa knivar går ju att göra med det mesta, men ska man få till en riktig skärpa värd namnet så måste eggen poleras. Tormek mfl har ju brynskivor för ändamålet, även om de i mitt tycke är för långsamma. Det går också att fixa med väldigt finkorniga brynen, men det tar tid. En bra hård brynskiva monterad på en billig smärgel går ruskigt mycket snabbare, och polerar eggen spegelblank på några sekunder.

De billiga våtsliparna från jula/clas ohlson mfl med stor våtslipsten och en snabbare smärgelskiva går utmärkt att modifiera genom att byta ut smärgelskivan mot en hård polerskiva av bättre kvalisort. 80-korns stenen som sitter på fungerar att slipa knivar och yxor på, men den är inget att yvas över. Grovkornig men avverkar långsamt med en del sliprepor, så det är lätt hänt att även den uppgraderas till en 200mm tormeksten som passar direkt på axeln. Då går det undan..
 
Redigerat:
C
Menvafan skrev:
Slipa knivar går ju att göra med det mesta, men ska man få till en riktig skärpa värd namnet så måste eggen poleras.
Jag nöjer mig rätt bra med att kunna dela en tomat i ett drag med kniven mellan tummen och långfingret. Och den skärpan är inga problem att få till utan polering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.