Kan det här duga för att skärpa upp köksknivarna?
Har aldrig slipat någon förut, bara dragit med skärpstål eller vad en sån rund metall grej heter.

Är inte ut efter att skära papper eller släppa tomater på eggen...

Whetstone-slipstenar med olika grovhet på en bambuhållare, avsedda för att slipa köksknivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haft liknande funderingar, jag landade på Tormek T4. Kryddat med diverse jiggar för olika typer av knivar. Fungerar mycket bra även för de svindyra japanska kockknivarna med galet skarpa eggvinklar.
 
  • Gilla
Hjulvridarn
  • Laddar…
Nja det är inget för mig just nu iaf
 
nino nino skrev:
Kan det här duga för att skärpa upp köksknivarna?
Har aldrig slipat någon förut, bara dragit med skärpstål eller vad en sån rund metall grej heter.

Är inte ut efter att skära papper eller släppa tomater på eggen...

[bild]
Blir hur bra som helst med dom
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett otal youtube-klipp om hur man kan skärpa köksknivar med traditionella metoder, botanisera litet bland dessa. Ett traditionellt upplägg bygger just på användning av våtslipstenar typ som du visar. Själv är jag lat, bara skaffade ett mekaniserat system men det kan vara att det kan bli bättre resultat med traditionella metoder.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Är det bara köksknivar du ska slipa så rekommenderar jag Spyderco Sharpmaker. Mycket lätt att slipa med.
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
S segv skrev:
Är det bara köksknivar du ska slipa så rekommenderar jag Spyderco Sharpmaker. Mycket lätt att slipa med.
Är den lätt för en nybörjare? Tycker det såg ut som en knepig balansövning men jag kanske övertänker. Jag slipar mina "bruksknivar" på bryne och köksknivarna håller jag konstant halvslöa med fiskars klassiker och jag önskar då och då jag hade något bättre.
 
  • Gilla
Andreas.
  • Laddar…
Sharpmaker är väldigt lättjobbad. Men mjuka, rostfria skräpknivar är som vanligt hopplösa. Använd inte Sharpmaker på japanska laminerade knivar med knallhård kolstålsegg (de dyra finknivarna som inte finns i den vanliga handeln). Det blir för hög punktbelastning och man får urflisningar på en mikroskala. Jag har testat och kollat i mikroskop.
 
  • Gilla
segv och 2 till
  • Laddar…
Den grövsta stenen är 400 korn. Det kommer sannolikt vara för fint för att återställa/nyetablera en egg på ett icke-frustrerande vis. Om det inte är väldigt tunna knivar som man grejar med.

Sharpmakern som nämndes är bra, men jag tycker den behöver kompletteras med den lite grövre separata diamantstaven för att kunna användas till att reparera skadade eggar och lägga på nya vinklar.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Har mestadels fiskars knivar, har ganska tunna blad och inga urslag.

Om jag ska komplettera med en till sten vilken grovlek bör jag då köpa?
 
nino nino skrev:
Har mestadels fiskars knivar, har ganska tunna blad och inga urslag.

Om jag ska komplettera med en till sten vilken grovlek bör jag då köpa?
Om knivarna inte är allt för misshandlade så funkar 400korn men det tar lite längre tid.
 
nino nino skrev:
Om jag ska komplettera med en till sten vilken grovlek bör jag då köpa?
240 korn är OK att starta med på en kniv som behöver få eggen återetablerad.
 
nino nino skrev:
Är inte ut efter att skära papper eller släppa tomater på eggen...
Det verkar vara en vanlig missuppfattning. Men en kan med gott samvete skära tomater på vanligt sätt, och även helt låta bli att skära papper, fast kniven är vass (y);)
 
  • Gilla
  • Haha
leby och 1 till
  • Laddar…
Det brukar bli bandslipen för mig allra oftast. Har en stor sandsten men har inget vatten i verkstan, för mycket jobb att sätta igång den så den kommer inte igång så ofta, sorligt nog. Bandslipen lägger jag ett riktigt fint diamantslipband på för knivarna, brukar gå riktigt snabbt, sen striglar jag med läder impregnerat med nån slippasta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nästan för humorhörnan här...

Slipade litet köksknivar nyss med Tormek T4. Tyckte det var litet gulligt att de skickade med en sats med plåster, tänkte att det man får vara bra klantig osv...

Konstaterade idag att den där plåstersatsen kom väl till pass, skärpan blir som en skalpell för kirurgiskt bruk och jag svär jag bara råkade ta litet rakt på eggen utan någon som helst skärande rörelse... skulle bara monteras ur kniven ur jiggen :)

Men nu fortsätter jag med resten av knivarna.

Hand håller ett gult fodral med texten "TORMEK" bredvid en öppen plåsterförpackning, med synligt skärsår på fingret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bschkt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.