Någon som har bra tips eller bra jigg för att slipa knivar på Tormek våtslip? Jag har en Tormek T7 och försökte slipa en slöjdkniv (se bild)
Men jag vet inte hur jag ska mäta eggvinkeln, det finns ingen rät vinkel att mäta mot... Dessutom fungerar inte Tormeks knivjigg (dvs den med en klämma och ett handtag), dvs jag kan inte ställa det hela så lågt att jag får rätt eggvinkel.

Nu har jag provat att våtslipa och bryna manuellt, men vidare vasst blev det inte...

Liknande problem har jag med stål till en spånhyvel (se bild), stålet är för kort och tunt, ingen jigg passar. Provade också att våtslipa och bryna för hand, lyckades hyfsat men rätt vinkel blev det inte.

Alla tips mottages tacksamt!
 
  • kniv.jpg
  • hyvel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just täljknivar är svåra, jag brukar försöka slipa på fri hand, men det blir inte alltid perfekt.

För spånhyveln kunde man kanske testa att vila bladet mot glidplattan i sax-jiggen, eller slipstödet SVD-110.

Jag har funderat på att skaffa slipstödet, och sedan göra tråbitar med "rätt" urtag på för att ha som stöd vid slipning av täljknivar, och även andra knivar.
Borde göra det mycket lättare att slipa många likadana knivar på rad om man slipper mäta in sig på varje enskild kniv.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag slipar alltid knivar på fri hand, tycker inte om jiggar. Slipa på frihand är inte så svårt, bara att se till att inte vrida kniven då du slipar.
När jag slipar så håller jag i skaftet + trycker på eggen med ena handen och pekfinger och med andra handens tumme håller jag på ryggen av bladet (som stöd så den inte ska tryckas bakåt) och med pekfingret trycker jag på eggen för att "känna" att det tar rätt.
 
Gruvberget skrev:
Någon som har bra tips eller bra jigg för att slipa knivar på Tormek våtslip? Jag har en Tormek T7 och försökte slipa en slöjdkniv (se bild)
Men jag vet inte hur jag ska mäta eggvinkeln, det finns ingen rät vinkel att mäta mot... Dessutom fungerar inte Tormeks knivjigg (dvs den med en klämma och ett handtag), dvs jag kan inte ställa det hela så lågt att jag får rätt eggvinkel.

Nu har jag provat att våtslipa och bryna manuellt, men vidare vasst blev det inte...

Liknande problem har jag med stål till en spånhyvel (se bild), stålet är för kort och tunt, ingen jigg passar. Provade också att våtslipa och bryna för hand, lyckades hyfsat men rätt vinkel blev det inte.

Alla tips mottages tacksamt!
Lee Valley har en knivjigg, som löser att hålla kniven och på vattensten nå ner till önskad vinkel (i alla fal för de knivar jag har, som inte funkar på Tormek). Den är bra, men i plast, går sönder lite för lätt. När du har köpt din tredje har du tre stycken du har förinställt, och sedan håller de länge.

Inte provat stålet, men Lee Valley har en thin blade holder (för vattensten och deras MKII). Hade det inte varit för kajaksäsongen hade jag redan provat den (har köpt den). Men som det är nu kan det ta lite tid.

Edit: Glömde säga de sakerna var för vattensten, jag fick det ej att fungera på min Tormek T7.
--- Mats ---
 
Redigerat:
Ta bort skaftet och sätt jiggen i tången. Sen slipar du änden på tången rund och gängar för M5 kapar skaftet lite lagom för att få plats med mutter och bricka och skruva ihop. Hips vips har du en slöjdkniv som är demonterbar och lätt att vässa.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Har läst ett tips någonstans att man kan använda ett rubanksblad som jigg att slipa ett spånhyvelblad med, genom att klämma fast spånhyvelbladet mellan rubanksbladet och dess spånbrytare. Men jag har inte provat själv om det funkar.
 
Tack för alla tips! Jag har nu nästan alla jiggar man kan ha till Tormek, men ingen av dom fungerar bra till en kort täljkniv. Däremot en vanlig hantverkarkniv Mora/ Frosts har jag nu lärt mig slipa med knivjiggen, konsten är att fästa den endast 2 mm in på bladet, dvs stort bladutstick utanför hållaren, samt långt in mot skaftet. Sedan är det bara att ställa in så flack vinkel som möjligt utan att hållare/ jiggen tar i slipstenen. Det blir en fantastisk skillnad jämfört med om man slipar manuellt utan jigg, den riktiga skärpan kan åtminstone inte jag få till utan att ha en och samma slipvinkel hela vägen, det är alldeles för lätt att "runda av" annars.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
pär h skrev:
här hittade jag ett tips om hur man kan göra

[länk]

Mvh Pär H

Den bilden har jag sparat nu :) såklart kan man göra en egen jigg, det blir nästa projekt. Bra lösning!
 
Gruvberget skrev:
Tack för alla tips! Jag har nu nästan alla jiggar man kan ha till Tormek, men ingen av dom fungerar bra till en kort täljkniv. Däremot en vanlig hantverkarkniv Mora/ Frosts har jag nu lärt mig slipa med knivjiggen, konsten är att fästa den endast 2 mm in på bladet, dvs stort bladutstick utanför hållaren, samt långt in mot skaftet. Sedan är det bara att ställa in så flack vinkel som möjligt utan att hållare/ jiggen tar i slipstenen. Det blir en fantastisk skillnad jämfört med om man slipar manuellt utan jigg, den riktiga skärpan kan åtminstone inte jag få till utan att ha en och samma slipvinkel hela vägen, det är alldeles för lätt att "runda av" annars.
Håller helt med, förutom att jag inte har hållaren nära skaftet utan snarare långt från skaftet, känns stabilare så. Vilken är fördelen med att ha hållaren nära skaftet?
 
Daniel_N skrev:
Håller helt med, förutom att jag inte har hållaren nära skaftet utan snarare långt från skaftet, känns stabilare så. Vilken är fördelen med att ha hållaren nära skaftet?
Som jag förstår på Tormeks egen bok så får man en flackare slipvinkel på det viset, men jag kanske missförstod det Torgny skrivit?
 
pär h pär h skrev:
här hittade jag ett tips om hur man kan göra

[länk]

Mvh Pär H

Pär, har du kvar artikeln? för länken är trasig nu :(
 
Med litet träning går det bra att slipa knivar på frihand. Så gör jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.