Jag har en Klippo free som jag kört i ca 2 år. I år tycker jag den blivit riktigt trött och den mäktar inte med vissa delar av gräsmattan (nysådda ytor som växer snabbt och har en del grövre grässtrån). Kollade igenom beskrivningen och försökte justera enligt manualen (vrida ner så klingan och sen backa ut precis ner den touchar så det blir tyst). Tyckte inte alls det gjorde ngn skillnad. Att klippa ett papper är den inte i närheten av.

Slipa själv?
Lämna in?
Ngt annat tips?

Lite besviken att den så snabbt blivit trubbig. Tycker inte jag misshandlat den heller (kört på sten etc).
 
Har du kört den i två år och den först nu upplevs som slö så har du klarat dig bra. Min Gardena av samma typ har jag justerat ett par gånger per säsong för att den skall klippa optimalt.
Med den typen av klippare är inte skärpan det viktigaste utan att avståndet är rätt justerat.
Klipper den inte ett papper så är den feljusterad så du får nog ge dig på det igen.

Slipa en cylinderklippare är oerhört svårt om man inte har någon form av jigg att sätta cylindern i så det bör man lämna bort.
 
Finns inte så många som slipar cylinderklippare, arbetskostnaden går knappt att motivera.

Husqvarna har en slippasta man kan använda, men den kostar några hundralappar.
 
Jag har samma problem med min Klippo. Köpte den för tre år sen. Har försökt justera så att knivarna slår emot underkniven lite grand, för att på så sätt vässa dem. Men det hjälper inte så mycket.
Känns som att friklippare helt enkelt är en bluff eftersom det inte går att slipa knivarna... :mad:
 
Har kört min säkert fyra år och den klipper som när den var ny. Ingen slipning. Justerade cylindern en gång eftersom den började slira vid större motstånd, men det var kuggarna i hjulen som slitits ut, så nu har jag fått nya och lagt nytt fett invändigt, ska bli intressant att se resultatet.

Förresten, ni vet väl att man kan slippa det raka "anläggningsbladet" enl. manualen? Det är mycket lätt att göra.

/A
 
Jag börjar bli riktigt sur på funktionen. Pillat som bara den och det blir inte bättre. Jag funderar på att köpa ngt annat och det känns för kasst eftersom den bara är två år gammal. Gillar att klippa för hand för det ger träning och inte låter så mkt, och tomten motiverar knappt ngn större maskin.

Nej jag har inte fattat att man skall slipa den. Jag tycker inte riktigt att manualen säger slipa heller utan snarare ta hand om grader. Däremot står att man kan få lämna in den för slipning om den är sliten.

Och sen det där med att klippa papper. Lyckas ni med det? Och hur gör ni isåfall?
 
Som sagt, om problemet är att den slirar över gräset då och då vid lite extra motstånd är det säkert plastkuggarna inne i hjulen som måste bytas.

De slits på insidan och spärrfunktionen hindras vilket gör att cylindern inte roterar när klipparen träffar på tuffare gräs.

Jag bytte ut mina (båda för 150 kr på lindarn.se) och den går som ny nu efter fyra år. Slipade också det raka bladet lätt med diamantbryne, tog grader på baksidan också.

Men ett papper tror jag inte att den tar, den är ju frigående trots allt. Dock skriver manualen att den ska klara det, får testa det.

Behöver du ändå byta ut den skulle jag tittat på AL-KO Ginge GU 400, icke frigående cylinder och därmed självslipande, testvinnare också...Känt på den, riktigt gedigen.

/A

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Redigerat:
Varit i kontakt med Klippo kundtjänst via mail, Trevlig tjej som svarade men serviceavdelningen verkade rätt blassé:

Jag frågar om vad jag bör göra (och har bett dem läsa i denna tråden):

Kundtjänst svarar:

"Jag har diskuterat med våra servicekillar och de anser att du ska lämna in din maskin för slipning eftersom knivarna har en specialslipning."

Jag frågar då:

"tack för svar!

Jo slipning är väl det jag inser kanske är lösningen, men

- maskinen är köpt 2010-07
- det är en klippo som står för kvalitet och hållbarhet och är den dyraste
modellen på marknaden [EDIT: Jag får väl rätta mig här, prisjaktar man så kan man hitta den billigare, och ngn annan maskin ligger ngt högre) men i Arninge köpcentra så var det den dyraste maskinen av de ställen jag kollade på].
- vi har en tomt med ca 800 kvm gräs. Nylagd för ca 5-7 år sen. Inga stenar
eller så.
- vi har ca 50 kvm med nysått gräs (2011)
- klipper kanske 1-2 ggr per vecka (maj-aug)
- jag har flera ggr per år fått plocka helt isär och fetta in/smörja
rulldelar (för att den annars inte frihjular)

Skall jag verkligen behöva lämna in på slipning redan?
Vad kostar en slipning?"

Kundtjänst svarar då:

"Jag har talat med serviceavdelningen och dina förutsättningar känns som bra
för din klippare. Dock kan det finnas ytterligare en faktor som påverkar knivarnas skärpa och
det är om det i närheten av gräsmattan/tomten finns något sandtag/sandhögar/grusplan. Det flyger genom luften och fastnar på gräset och "slöar" kniven mycket.

När det gäller kostnaden för slipningen ber jag att du tar kontakt med en serviceverkstad för prisuppgift, vi har ingen försäljning mot privata kunder."

Summering:

Vi har inget sandtag i närheten. Klippo verkar tycka att det är helt normalt att man skall slipa knivarna efter två år. Nu har jag inte kollat pris men kan tänka mig att det går på ett par hundra minst.

För stunden frihjular den bra men det kräver en isärplockning av hjul, plasthjul etc och ta bort gräsrester och fetta in. Har också ställt den ganska tajt (frihjular bra) och klippar "lätt" gräs bra men inte lite "segare" gräs. Så det är helt klart en slipning som gäller.

Jag är rätt besviken att man skulle behöva lägga pengar på service så snart. Får kolla på märket du hänvisar till. Anledningen till att jag köpte Klippo är att vi har en Klippo motorklippare på landet från 1900-frös-ihjäl som är hur funktionell som helst. Verkar inte vara samma kvalle längre, eller så har jag helt missuppfattat att fördelen med att den är frigående innebär nackdelen att den skall slipas ofta.
 
Redigerat:
Alko skrev:
Slipade också det raka bladet lätt med diamantbryne, tog grader på baksidan också.
Du menar alltså det bladet som ligger still och som cylindern "snurrar mot"?
 
Exakt, man får vara försiktig förstås, men man får enkelt bort små ojämnheter som uppstått pga grenar/stenar..

/A
 
Redigerat:
Se manualen ang. slipning;
http://www.klippo.com/ddoc/KLOO/KLOO2008_AAaa/KLOO2008_AAaa_Free-964934051.pdf

När du justerar mellanrummet som alltså ska vara några hundradels millimeter (!), så kan du ju lyssna efter ljud när cylindern snuddar vid skär-"skenan" (vilket den ju inte ska göra när det är korrekt justerat). Innan du skruvar upp avståndet kan du titta på om du ser någon synlig ojämnhet precis där ljudet uppstår. Försök slipa ner denna mycket lätt.

Det kan ju faktiskt vara så att du har för stort avstånd mellan skären pga en enda liten ojämnhet som tar emot (skapar ljud) och får dig att skruva upp för mycket, om du förstår vad jag menar.

/A
 
Har du provat ventilslippasta och rotera cylindern baklänges med t ex borrmaskin? Finns videor på youtube som visar hur det går till. Jag köpte ventilslippasta och körde 5-7 min först med grov pasta och sedan lika länge med den fina pastan. Efter det kunde min klippare klippa papper. Det är visserligen en Gardena, men det borde inte vara skillnad på en Klippo
 
För att slipa en Klippo free så behöver du:
1. Slippasta
2. En Klippo som snurrar baklänges

Slippsata går att köpa. Smeta ut på knivarna.
För att byta riktning på Klippo så byt sida mellan de inre kugghjulen och dra den sedan Klippo upp och ner framför dig.

Tar ca 5-10 min, appliceringen av pastan tar längst tid.
 
  • Gilla
Bosemannen
  • Laddar…
Jimmy Mattsson Jimmy Mattsson skrev:
För att slipa en Klippo free så behöver du:
1. Slippasta
2. En Klippo som snurrar baklänges

Slippsata går att köpa. Smeta ut på knivarna.
För att byta riktning på Klippo så byt sida mellan de inre kugghjulen och dra den sedan Klippo upp och ner framför dig.

Tar ca 5-10 min, appliceringen av pastan tar längst tid.
Fungerade klockrent. Testade på en gammal Husqvarna Diamant 40
 
Jimmy Mattsson Jimmy Mattsson skrev:
För att slipa en Klippo free så behöver du:
1. Slippasta
2. En Klippo som snurrar baklänges

Slippsata går att köpa. Smeta ut på knivarna.
För att byta riktning på Klippo så byt sida mellan de inre kugghjulen och dra den sedan Klippo upp och ner framför dig.

Tar ca 5-10 min, appliceringen av pastan tar längst tid.
Hej, det låter intressant att kunna få den att rotera baklänges, då slipper man ju försöka koppla in en borrmaskin som andra skriver om. Kan du beskriva lite mer noggrant hur du menar med kugghjulen, jag förstår inte riktigt hur du menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.