Hus från 1893. Med äldre fönster, ni vet sådana där med ytterbåge och innerbåge.
Som man la vadd emellan och klistrade pappersremsor kring den inre bågen när man satte tillbaka dessa inför vintern.

Vad jag förstått bör det finnas ventilation mellan bågarna så att ev fuktig luft från inomhusmiljön kan ta sig ut och inte riskera stanna mellan bågarna och därmed orsaka rimfrost och/eller fukt, svartmögel.

Mina ytterbågar är för täta. Vissa fönster går knappt att stänga. Jag måste alltså låta någon renovera fönstren genom all slipa alternativt hyvla kanterna på fönstren så att det skapas ett mellanrum där luften kan ta sig ut, mellan fönster och fönsterkarm.

Några frågor:

- Hur gör man lämpligast detta? Med vilken typ av maskin/verktyg?

- Bör det vara en springa vid alla kanter, där luft kan komma ut, eller räcker det med vid underkanten på ytterbågen?

- Hur stora springor bör det vara?
Någon sa till mig ungefär som en tumstocks bredd, stämmer det?

- Räcker det med att olja in sidorna på fönstren sen eller bör de även målas?

- Vad tror ni om sannolikheten att det är asbest i den gamla färgen på fönstren?
De har säkerligen målats om även på 50-70talet, när asbest användes som mest.
Hade ingen aning om att det kunde finnas i gammal snickerifärg och spackel, men det har kommit till min kännedom nu.
Någon som vet?

Tack på förhand!
 
Med kopplade 2 glas ska det vara tätt mellan inre glaset och karmen.
Men det ska vara lite luft mellan inre och yttre glaset, det isolerar och gör att det inte blir imma mellan glasen.
Hur detta då funkar med separata innanfönster, borde väl vara lika.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Med kopplade 2 glas ska det vara tätt mellan inre glaset och karmen.
Men det ska vara lite luft mellan inre och yttre glaset, det isolerar och gör att det inte blir imma mellan glasen.
Hur detta då funkar med separata innanfönster, borde väl vara lika.
Tack!

Men hur sjutton skapar man denna ”springa” runt ytterbågen? Och var? Hur stor? Vilket verktyg? På alla ytterbågens kanter eller endast längst ner eller kanske högst upp?
 
S Slottsfrun skrev:
Tack!

Men hur sjutton skapar man denna ”springa” runt ytterbågen? Och var? Hur stor? Vilket verktyg? På alla ytterbågens kanter eller endast längst ner eller kanske högst upp?
Hur menar du förresten? Skapa lite luft mellan? Är det inte så att ytterbågen ska kunna släppa ut ev fuktig luft som hamnat mellan glasen? Dvs man åtgärdar ytterbågen så att den inte är helt tät?
 
S Slottsfrun skrev:
Hur menar du förresten? Skapa lite luft mellan? Är det inte så att ytterbågen ska kunna släppa ut ev fuktig luft som hamnat mellan glasen? Dvs man åtgärdar ytterbågen så att den inte är helt tät?
Japp, precis så funkar kopplade 2-glas iaf.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.