Jag har köpt ett gammalt hyllsystem på auktion som luktar illa. Som ett led för att få bort lukt och snygga till ytorna planerar jag att slipa fanéren försiktigt (främst "ovansidan" på varje del). Jag är osäker på vad det är för fanér, vissa delar liknar teak men de flesta är mörkare typ jakaranda.

Någon som har tips på vilken olja som ska användas efter slipning? Tacksam för svar 😁

Om någon har tips på att bli av (vad jag tror är) nikotinlukt tas det emot också. Har vädrat det utomhus (både sommar och i minusgrader), ställt in ättika och torkat av det. Bäst resultat har avtorkning med såpavatten gett hittills.

Träbyrå med rutiga skjutdörrar och hyllor, på ett betonggolv, mot bakgrund av oorganiserade saker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskiva lutar mot bord, brunt skåp bakom, ojämnt underlag, inomhus med konstgjord belysning, byggprojekt eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två mörkbruna träskivor ligger på ett flerfärgat mattgolv och delvis på en mönstrad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Ozon-behandling kan nog hjälpa. Att slipa bort det är svårt enligt min erfarenhet.
 
Ja ozon kan eventuellt hjälpa. Skälet att jag tror att slipning kan hjälpa är för att när jag trycker hårt med en mikrofibertrasa så försvinner det som en svart beläggning på de delar som luktar mest.

Oavsett så tror jag en slipning kan snygga upp de ytorna som är slitna.
 
Någon annan som kan ha tips på olja? Teakolja? 😃
 
Jag gillar hårdvaxolja. Den ger även skydd mot fukt. Funkar jättebra på vårt teakbord, inga ringar efter glas.
 
hsd
Såpa med tröd och vatten eller diskmedel och tröd och vatten
Spraya på ,låt stå ett tag , borsta och sjölj
Försök att tvätta rent före slipning
Om Du ska måla eller lacka så kan jag rekommendera alcro målartvätt eller liknande som inte ska t vättas bort före målning
Faner kan vara besvärligt att slipa, lätt att slipa flr mycket
Vill Du vaxa så kan man välja färgat vax till rätt nyans
 
Tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.