Jag skall slipa mitt vardagsrumsgolv själv för hand med sandpapper. Det är parkett från 60 talet.
Vilka steg behöver jag tänka på?
1.Göra rent golvet, vilket rengöringsmedel?
2.Slipa med sandpapper, vilken grovlek? Först grovt, sen fint sandpapper?
3.Lacka, vilken lack? Stryker man på med pensel eller rulle eller något annat verktyg?
Och jag vill helst inte ha svar där ni rekommenderar att hyra en maskin istället ;)
 
Nej hyr inte maskin.
Skaffa byxor med knäskydd.
Tänk dig att ligga på knä många kvällar efter jobbet.
Vanlig golvtorkning räcker som rengöring.
Börja med 40 korn sedan 60 -80 -100
Det jag sett om golvlackning så slår de ut en rejäl skvätt i ett hörn och drar ut lacken med gummiraka.

Protte
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Du får gärna berätta hur det går! Jag har precis köpt en lägenhet och behöver slipa om parketten i vardagsrummet, och vill helst slippa bära upp en stor maskin tre trappor utan hiss.... vilken typ av slipmaskin planerar du att använda?
 
Att bära upp en maskin tre trappor är ingenting mot att slipa för hand kan jag säga. Även om man har armar som Karl-Alfred är det ett jättejobb med undermånligt resultat oavsett insatts, man kan helt enkelt inte slipa på det sätt som behövs för hand men nu är ju TS inte intresserad av det svaret.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
G
Slipade vårt köksgolv på ca 15m2 med 125mm exenterslip för några år sedan. Plankgolv vitoljat i ganska bra skick. Tog en stund men blev bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.