Jag har just slipat ett gammalt lackat furgolv. Behandlingen ska bli lutat och vitoljat (nej, jag vågade mej inte på svart...). När jag borstade ut luten såg man att det på flera ställen fanns lackrester kvar och luten trängde därför inte ner. Perkele!

Det blir till att vänta på att det torkar, slipa alla lackfläckar med bandslipen (maskinerna är tillbakalämnade) och sen luta de slipade fläckarna igen. Eventuellt måste jag göra det två gånger om jag inte lyckas första gången. Några tips om hur jag ska gå till väga? Finns det risk att det blir flammigt då vissa ställen får mer/mindre lut än andra?

Min egentliga fråga är dock hur jag ska undvika samma sak när jag gör nästa golv. Att vara lite noggrannare (framförallt med de grövre pappren) är ju en självklarhet, men hur ser man om det finns lack kvar? Denna gången såg golvet helt perfekt ut och man såg inte några skiftningar i träet som tydde på att det fanns lack kvar, men det gjorde det ju. Hur bedömer man om grovslipningen är klar? :-?
 
Nu har jag slipat alla fläckar med bandslipen och precis som jag trodde så kunde man inte heller denna gång avgöra om det fanns lack kvar efter slipningen eller inte. Jag lutade i de slipade fläckarna och typ 10% av lacken var kvar. En slipning till imorgon så borde jag få bort allt tycker jag... Problemet är att efter man har lutat en slipad fläck så måste man vänta tills det torkat, ca 3h, för att kunna slipa igen...

Vad det gäller fläckigheten efter lutningen så tror jag det kommer lösa sej. Om man lutar i de slipade fläckarna, väntar tills det torkat och sen lutar hela golvet i ett svep så försvinner nog fläckarna.

Jaja, jag får väl se hur det går imorn. Ett dagsprojekt tar sällan bara en dag...
 
Hej Gunne,

Hur har det gått? Står inför samma problematik och är intresserad av hur resultatet blev.

/Micke
 
vad använde du för slipmaskin när du slipade? *nyfiken*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.