Vi har ett parkettgolv som förra ägaren minst sagt inte gjorde bra. Det är långa "revor" med en fots avstånd över hela golvet, djupet är säkert 2 mm. Det är ordentliga spår.

Nu letar jag info om hur tjockt ett parkettgolv från tidigt 50-tal kan vara, och om det tål att man slipar det en gång till. Stavparkett, fiskbensmönster, ek (tror jag). Vi måste som synes slipa rejält för att få till det.

Kan man själv kontrollera den kvarvarande "slipmånen"? Hur? Hur mycket trä måste vara kvar så att golvet är stabilt senare?
Räcker en okulärbesiktning när man skruvat bort tröskeln till rummet?
 
Det är svårt att hitta information om detta. Har googlat på alla möjliga ordkombinationer.
Vad jag hittat är att man bör ha 2,5 mm kvar av slitskiktet inför "sista" slipningen. Det framgår inte om det är en uppfräschningsslipning eller en grundlig dito.

Hur mycket slipas i normalfallet bort? 1 mm? 2 mm?

Vad händer om man slipar för mycket? Kommer stavarna att "ploppa" ut? Eller kommer man "bara" att se underskikten?

Kan man slipa oljade golv? Hur långt ner tränger olja i ek? Är det förhöjd brandrisk eller har oljan härdat på något vis?

Många frågor och få svar. :(
 
Gamla parkettgolv brukar vara tjocka. Väldigt tjocka t.o.m. om man jämför med dagens standard.

Det enklaste sättet att ta reda på tjockleken är väl att skruva bort en tröskel eller list någonstans för att på så sätt komma åt att se golvet "från sidan".

Ja, man kan slipa oljade golv. Att slipa ett oljat ekgolv medför ingen ökad brandrisk. Däremot bör du blötlägga eller elda upp trasor/tyg som är indränkt i olja (om du nu hade tänkt att olja in det igen efter slipningen?).

Jag rekommenderar att du antingen oljar eller hårdvaxoljar golvet efter slipningen. Enligt min erfarenhet kan lack göra så att stavarna "reser sig" när lacken torkar/härdar. D.v.s. att de nästan får en konkav form. Detta kan i sin tur leda till att de släpper.

Det är olika från golv till golv (tror att det beror på tjockleken?). Jag har dock sett det hända några gånger.

Hårdvaxolja eller olja är bättre för träet.
 
Redigerat:
Tack! Jag planerar vidare.
Det blir nog både slipning och oljning när vädret gör att man kan ställa ut en del möbler och busiga barn. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.