Vad är bäst/lättast av att slipa ner ett gammalt trä golv eller att lägga ett klick golv över? Det är ett original golv från 1926 är det någonting som är värt att vara rädd om? Jag har planer på att misshandla golvet, med skruvar och ta bort knarret från det, om jag ändå ska lägga ett nytt över?

Hur svårt är det att slipa ner det gamla golvet, och lacka över, hur gör man och hur slit starkt blir golvet om man slipar och lackar det?

Vad är den billigaste lösningen, och hur stor är en eventuell pris skillnad?

Tack för er uppmärksamhet:)

P.S. Det gäller en hel lägenhet på 44 kvadrat meter.
 
Är det alltså brädgolv i furu? I en lägenhet från 20-talet är dessa golv tänkta som undergolv, men de går oftast att slipa. Eftersom de dock oftast inte var tänkta för detta ligger en del spik ganska ytligt och kan komma fram vid slipning så det går åt mer slippapper än normalt. Men om du slipar, lutar och (vit)oljar kommer du undan billigare än med ett kvalitetsgolv som du lägger nytt. Jag skulle slipat - men ta dit sliparen först så han får göra en bedömning.
 
A
Lacka om bilen eller rolla den själv med utomhusfärg? ;)
 
Jag hade också ett furugolv i vardagsrummet. Jag la in nytt click-golv. Vi led samvetskval länge innan vi beslutade oss. De var stora sprickor i furugolvet som vidgade sig 1-2 cm beroende på årstid. Knarrade gjorde det också. Därför valde vi att inte slipa det. Det ligger ju alltid kvar om man i framtiden vill slipa. Vi har inte haft något problem med att undergolvet rör sig och det nya golvet fördelar vikten när man går på det så det knarrar inte längre. Det blev ju visserligen dyrare men vi tycker fortfarande vi gjorde rätt val.
 
Anna_Robban skrev:
Lacka om bilen eller rolla den själv med utomhusfärg? ;)
Vad menar du med detta?

ejoakim skrev:
Är det alltså brädgolv i furu? .
Jag det är frågan om furu, tror jag, det är jätte gult i alla fall.
 
Oj, många frågor och svårt att svara på. Allt beror ju på dina refernsramar och förutsättningar.

Ekonomiskt: Slipa är billigare om du kan göra det själv, det är inte så svårt men svårare än att lägga klick-golv. Hyra golvslip - ca 750 kr med papper, bra golvolja 1500 kr (för mig, två år sen).

Bäst: Ingen aning, beror på dina förutsättningar.

Slitstyrka: Lackad ger bra slitstyrka men blir fult när det väl är slitet, hela golvet måste lackas. Olja kan man fylla i på delar av golvet. Klick-golv är helt beroende på vilken typ du väljer.
 
  • Gilla
Joaule
  • Laddar…
Jag tycker att valet beror på hur man vill att rummet ska se ut. En modern parkett och ett slipat gammalt golv ger ju två helt olika intryck. Vi har jättefina gamla trägolv på vår övervåning, mem kommer ändå att lägga parkett på dem, för vi tycker att det stämmer bättre med hur vi vill att vårt hus ska se ut. Och som sagt, trägolven finns ju kvar under om vi ångrar oss.
 
ejoakim skrev:
Men om du slipar, lutar och (vit)oljar kommer du undan billigare än med ett kvalitetsgolv som du lägger nytt. Jag skulle slipat - men ta dit sliparen först så han får göra en bedömning.
Om det skulle gå att ge golvet att ett lutat utseende skulle det nog vara det finaste enligt min personliga smak. Hur gör man när man lutar och oljar man ett golv?

Tack för alla svar! Anledningen till att jag vill göra någonting med golvet är att, det är jätte repigt särskilt i hallen, dessutom så är hela golvet lite väl gult för min smak.
 
Om jag väljer att slipa och lacka golvet och lämnar bort slipning och lackning till ett proffs? Är det någon som har en aning om va det kan kosta per kvadrat meter? Lägenheten är på 44 kvadrat meter.
 
Det varierar nog väldigt mycket. Jag har sett priser ink.moms på 200-240:-/kvm för oljebehandling m.m. när jag sökte för egen del.
 
ejoakim skrev:
Det varierar nog väldigt mycket. Jag har sett priser ink.moms på 200-240:-/kvm för oljebehandling m.m. när jag sökte för egen del.
Tack för svaret!

Vad betyder m.m.? Lutning, slipning, lackering, sand papper? Ingick allt i det priset eller till kom material kostnader?
 
Det var totalpris inkl allt.
 
Här är en länk till behandling av trägolv. Själv har jag följt detta. Istället för såpa kan man olja golvet.
http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?articleid=452
Änvänd dock rätt lut. Finns i speciella målarbutiker som följer gamla traditioner. Finns ganska mycket om detta ifall du söker på nätet.
/mats
 
Måste bara inflika att jag tycker vita trägolv är bland det snyggaste man kan ha. Med rätt såpa så blir det lättskurat och ganska tåligt. Men se till att använda rätt såpa annars kan det gå galet efter ett tag (trät kan torka ut).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.