Vi håller på att ta fram takbjälkarna i vårt hus. Nu undrar jag om någon har något bra tips på hur man får bort tapeterna som sitter fast på bjälkarna? De är dels fastspikade, så spiken får man börja med att ta bort.

Kan man slipa dem på något sätt? Vad för verktyg/slip använder man då? Var kan man hitta dessa verktyg?
 
Kanske är din fråga inaktuell? Hursomhelst kan man "ånga" bort gammal tapet med hjälp av en slags tapetborttagnings-ångmaskin, funkar som en vattenkokare med lång slang och platt munstycke. Kanske går det att hyra? Annars hade jag nog tagit med en liten bandslipmaskin, börja med grovt papper (40) och sedan finare (upp till 120).
// Ålen
 
Om det är handbilade bjälkar ska man nog vara försiktig med maskiner så att man inte gör bjälken alltför slät. (då förstör man det kulturhistoriska;))

Om ni inte lyckas få bjälkarna snygga är en lösning att klä in dom i spännpapp och sedan måla.
 
Redigerat:
Jag har nog tänkt att använda mig av någon sorts verktyg. Har hört talas om att det finns någon sorts sliptrissa man kan sätta på bl.a. vinkelslipen, något ni känner till?
 
En bekant slipade av takbalkarna i ett gammalt soldattorp med en sån där roterande stålborste på borrmaskinen så att ådringen kom fram och betsade sen, var superfint men tidskrävande.
 
Vet du var man kan få tag i en sådan stålborste?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.