Hej på er. Har ett furugolv som tydligen heter Diamant. Det skulle behövas slipas och lackas, golvsliparen som var här och tittade menade att det inte går att slipa. Golvet har legat i 20 år. Är det verkligen så?. När vi la golvet sa dom att det här kan du slipa många gånger. Vill inte byta det för golvet är snyggt. Nån som har koll.:rolleyes:
 
S
beror ju på hur golvet ser ut också. är det mycke knirr så ska man ej slipa det.
bara för att man lagt ett slipbart så betyder ju det inte att man kan slipa det.

skulle tex inte va så bra att slipa ett golv med många toppar och dalar
 
Vad var motivet till att det inte skulle gå att slipa?
 
Jag har förstått att riktiga furugolv ska vara hyvlade och inte slipas. Men man kan ju måla det om man vill fräscha upp det.
 
S
petronille.
hyvlat ger andra problem, färg/olja tränger ej ner i fibrerna. för fint snitt på fibrerna
 
larsbj. Anledningen vet jag ej, hustrun var hemma och tog emot, men vad jag förstod så skulle golvet " liksom flisas upp" allså inte jämn och snygg yta. Golvet är tydligen för hårt, därav namnet Diamant men ändå fula jack och skrap efter hundklor.
 
SBH skrev:
petronille.
hyvlat ger andra problem, färg/olja tränger ej ner i fibrerna. för fint snitt på fibrerna
Hur menar du? Är inte så kunnig på det här, men själv ville jag lägga in skurgolv och då sa man att man skulle ha furu av hög kvalitet och att de ska vara hyvlade, att man inte ska slipa furugolv. Eventuellt kan man måla, tex linolja tillsammans med någon härdare.:)
 
Gurkburk skrev:
Hej på er. Har ett furugolv som tydligen heter Diamant. Det skulle behövas slipas och lackas, golvsliparen som var här och tittade menade att det inte går att slipa. Golvet har legat i 20 år. Är det verkligen så?. När vi la golvet sa dom att det här kan du slipa många gånger. Vill inte byta det för golvet är snyggt. Nån som har koll.:rolleyes:
Det där svaret hade jag aldrig accepterat. Har du ett golv som du gillar så är det väl klart att du skall prova? Kanske det flisar sig om man använder en traditionell golvslip a la bandslip. Men med en HTC som jag själv har provat, så kan vem som helst slipa ett golv. Hör med en uthyrningsfirma och hyr en sådan över en helg och gör jobbet själv. Tar något längre tid men resultatet blir kanon och du får nog lämna den igång medan du går och dricker kaffe om du skall gräva hål som du lätt gör med en traditionell slip.

http://www.htc-floorsystems.com/sv-...e/2010/EZwood_Grinding_Guide_2010_SE_web.ashx
 
S
du får gärna testa.
ha två bitar hyvlade. den ena slipar du valfritt papper.
sen målar du dom
 
Redigerat av moderator:
det är kanske ett diamantfuru golv? dom går ej att lacka med vattenbaserad lack då sväller dom upp och det är bara att riva ut och kasta
men man kan slipa och olja det går men dom ska tydligen vara riktigt hårda
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.