Jag har flytspacklat min nedervåning eftersom betongplattan var väldigt ojämn, där höjdskillnaden var c.a. 3,5 cm från högsta till lägsta punkt med många ryggar och svackor. Resultat blev inte så bra som jag hade hoppats och det finns nu svackor och ryggar med höjdskillnader om c.a. 1 cm. Jag har slipat ner ryggarna i ett av rummen (c.a. 14 m2) så de nu är hyfsat bra, inom 1mm av min målhöjd. Detta gjorde jag med vinkelslip och diamantkopp. Det tog dock en förfärlig tid och det har varit ganska slitigt att sitta på knä, slipa, mäta, slipa, mäta, osv. Tanken är att sen handspackla i svackorna för att få ett så plant resultat som möjligt.

Problemet är att jag fortfarande har ca. 45 m2 kvar att slipa. Det finns stora ryggar som är 0.5 cm över min målhöjd, och en del svackor som är 0.5 cm under.

Har ni några tips om vad bästa sättet är att slipa till golvet för att få till rätt höjd? Själva slipningen är väl egentligen inte det som tar mest tid, det jobbigaste är nästan att man måste slipa lite och sen mäta och kolla hur det blev. Om jag hyr en större maskin kommer det göra det enklare att få ett bra resultat? I så fall, vilken maskin eller typ av maskin ska jag hyra? Skulle även gärna vilja höra om ni har några tips om vad den bästa arbetsmetoden är för att på ett enkelt sätt få golvet så jämnt som möjligt? Alla tips mottages tacksamt!

Över spacklet skall det sedan ligga EPS-skivor med golvvärme och så parkett ovanpå. Dessa kommer sannolikt jämna ut golvet något, men vill helst få det så jämnt som möjligt innan jag börjar lägga på ovangolvet för att få ett så bra slutresultat som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.