Hej!

Står i begrepp att låta en firma slipa vår fiskbensparkett i vardagsrum och hall.

De föreslår hårdvaxolja som efterbehandling. Jag är lite kluven till detta av flera skäl.

1. Golvet är orginal 50-tal och jag vill bevara utseendet från den tiden.

2. Om jag förstått rätt så är lack mer slitstarkt? Vi har 2 småbarn som ju inte är så försiktiga alltid.

Bostaden kommer förmodligen säljas inom ett år och jag vill att golvet är i bra skick fram tills dess.

Firman menar att det fanns en del röda inslag i parketten, vilka kunde riskera att bli väldigt tydliga om golvet lackades. De avrådde därför från lack. Är det befogat eller bör jag vända mig till en annan firma?
 
Låter som att du ska gå på lack.
 
Vi valde lack med vitt pigment i för att motverka de röda tonerna. Det är hållbart, men märken uppstår ganska lätt (syns speciellt i släpljus).
 
Tack för svar. Är det här med rödheten någonsin ett problem? Hur rött blir det?

Jag får en känsla av att de använder detta som svepskäl för att använda hårdvaxolja för att de tycker det är lättare att applicera?
 
Jag har hårvaxolja på dryga 100m2 fiskben i mitt hus. Valde det i hopp om att det skulle kännas lite mer levande än lack, men utan att kräva underhållet som ett oljat golv gör. Dessutom enklare att bättra på än ett lackat golv.

Jag tror inte att vi kommer att välja hårdvax nästa gång. Jag upplever känslan rätt likt ett lackat golv, åtminstone långt i från ett oljat. Sen blir det ganska lätt små repor i ytan som inte går över på annat sätt än att man stryker på ett tunt laget till, vilket är ganska bökigt. En fördel är att det tål mycket spill. Gjorde test med rödvin i 1h innan behandling och det var bara att torka av.

Jag tor det blir någon form av olja nästa gång.
 
Sen återkoppling, men tack för alla svar.

Valet föll på hårdvaxoljan och vi har nu utvärderat ett antal veckor.

Mina reflektioner så här långt stämmer ganska väl med ovanstående svar. Golvet är ganska repkänsligt med tåligt mot väta. Jag tycker det fick en fin yta av hårdvaxoljan. Betydligt trevligare än den gamla lacken i varje fall. Hade dock varit intressant att jämföra med vanlig olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.