Hej
Har läst lite olika trådar om detta ämnet men inte riktigt blivit klok på bästa tillvägagångssättet här.
Min tanke är att slipa golv i tre rum (fernissat grangolv som i dagsläget ser ut som att man bara vill gråta..), sedan avluta och till sist vitolja. Har fått info från färghandeln där jag skall hyra golvslip att golvet behöver behandlas med lacknafta först för att inte papprena skall klibba igen. I trådar härinne har jag läst att man kan använda fett (typ matolja, margarin etc) som man stryker ut på golvet i samband med att det slipas..
OM jag använder lacknafta- kan detta påstrykas strax innan slipning eller måste man grugga väck fernissan (under x antal timmar) först och sedan slipa?
Jag skulle dessutom vilja ha lite info om tidsåtgång mellan tumme och pekfinger. Hur lång tid tar golvslipning? Vet att det skall grovslipas och sedan finslipas och dessutom tas med kantslip.
Tacksam för lite info:)
 
Jag har gjort precis det du skall göra. Du ska få ett värdefullt tips: Lej bort jobbet.
Vill du göra det ändå? => Lej bort jobbet
Har du inte råd? Ta lån och lej bort jobbet.

Jag "slipade" ett golv på 35 kvadrat som var fernissat brunt och fult. Jag började slipa och det gick inte trots alla tips och medel. Det räcker att papperet kläggar igen bara på en kvadratcm så är det kört! Papper är dyrt och att hålla på och pilla bort "skorpan" av fernissa är inte kul om man måste göra det varannan minut.

Det jag insåg var att enda lösningen var att börja med att hyvla golvet, vilket var en fördel, iom att golvet var rätt ojämnt. Däremot så innebar det ett krypande på knä i 5 effektiva timmar plus resa till och från bygghandeln för att köpa en ny hyvel (jula har en helt ok för 200:- just nu)

Efter detta så kunde jag börja slipa, jag fick börja med 18 korns papper, sedan 24, 36, 50, 80, och sen sist 100, bara för att avsluta med att gå över allt för hand med en Festool Ro 150.

Hur är ditt golv fastsatt? Spikat i sponten får jag hoppas, alltså inte synliga spikar? Mät i en springa hur mycket du har ned till spont så du vet hur mycket du kan slipa, för om du har så ojämna golv som jag hade så måste du ha nästan 1 cm till godo!

Tidsåtgång? Om jag tar mitt exempel så räkna med 4 dagar om du är själv.

Glädjande nyheter? Jo, mitt golv blev ruskigt bra, å andra sidan så fick jag betalt för att göra det, hade slipat 4 golv innan samt hade tillgång till verktyg som jag inte tror att du har. Ett proffs skulle säkert gjort detta enormt mycket snabbare, men nu har du min story i alla fall! Obs! Meningen är inte att vara nedslående, meningen är att jag vill dig väl!
 
ibland så går riktigt bra att slipa fernissade golv, ibland är det som Manberg säger, slippappren klibbar igen direkt

Jag brukar börja med 36papper, ska du göra det själv så se till att ha minst 15st korn 36 slipapper och lika många rodeller till kanten (om du har långt att åka eller ska göra det på en helg) då bör du klara dig

Prata med uthyraren så kanske du kan få bättre pris på slippapper.

Prova med 1 eller 2 papper, kladdar dom igen direkt så prova med flytmargarin som du sprutar ut på golvet.
Ibland går det bättre att köra på diagonalen eller med valsen ställd på mindre tryck, ibland går inget bättre

lycka till
 
Tack för svar även om det inte lättade på trycket s a s..
Sjukt mycket jobb du lade ner. Är villig att göra det även om jag får stuva om i min tidsplanering en del eftersom det är mitt hus... Kommer att börja med att slipa lite med egen slip för att kolla hur det sitter. Klibbar det så ska jag försöka med fett. Det känns liksom inte lönt att i ett första steg hyra en helvetesgolv- maskin om detta inte fungerar. Om inte det funkar får det väl bli hyvling eller skrapning med varmluft. Är helt novis på detta om man bortser från träslöjden i sjuan.. men det är väl inte rocketscience tänker jag.

När jag först läste ditt inlägg tänkte jag att det kanske vore skonsammast att bryta upp golvet och lägga in ett nytt, slipa och sedan behandla. Men nu efter lite sömn tror jag att jag skall ge mig på det ändå. Har du inte hört ngt om lacknafta?
 
Hur gick detta är jag nyfiken att få veta! Gick du in i väggen eller gick det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.