Hej!

Jag ska flytta till ett nyproducerat hus snart. Huset har ek parkettgolv, och jag tycker verkligen inte om den gul-orange färgen på dessa golv..
Så jag funderar på att slipa golvet det första jag gör... Är det dumt att slipa ett helt nytt parkettgolv? Kan det bli bra? Jag vill ju trivas.. annars kommer jag förmodligen gå runt och störa mig på det.

Vill ha ett ljusare golv. Inte för vitt. Jag blir glad bara det blir ljusare och få bort den orangea färgen.
Visar bild på hur jag typ hade tänkt mig.
Vad är det bästa sättet att göra detta på? Inte alls kunnig inom golv och slipning.

Tackar för svar!
 
  • Modern vardagsrum inredning med ett ljusgrått ekparkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt ek parkettgolv med delvis slipad yta visar kontrast mellan gul-orange och ljusare träfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog vilja påstå att dagens klickgolv blir aldrig så snygga som när de är slipade. Då försvinner skarvarna som syns när det är nylagt.
 
R Rookie89 skrev:
Hej!

Jag ska flytta till ett nyproducerat hus snart. Huset har ek parkettgolv, och jag tycker verkligen inte om den gul-orange färgen på dessa golv..
Så jag funderar på att slipa golvet det första jag gör... Är det dumt att slipa ett helt nytt parkettgolv? Kan det bli bra? Jag vill ju trivas.. annars kommer jag förmodligen gå runt och störa mig på det.

Vill ha ett ljusare golv. Inte för vitt. Jag blir glad bara det blir ljusare och få bort den orangea färgen.
Visar bild på hur jag typ hade tänkt mig.
Vad är det bästa sättet att göra detta på? Inte alls kunnig inom golv och slipning.

Tackar för svar!
Hej! Har du fått svar eller blivit klokare? Jag står också i samma dilemma. Nytt Ekgolv som jag vill göra ljusare, vill dock undvika slipning. Har kikat lite på linoljesåpa vitpigmenterad. Men inte testat.
 
Cecilia14 Cecilia14 skrev:
Hej! Har du fått svar eller blivit klokare? Jag står också i samma dilemma. Nytt Ekgolv som jag vill göra ljusare, vill dock undvika slipning. Har kikat lite på linoljesåpa vitpigmenterad. Men inte testat.
Att slipa golvet kommer du nog inte undan, trät måste exponeras. Att såpa ovanpå befintligt ytskick ger nog ingenting.
 
Det måste slipas och pigmenteras med olja eller vax (hårdvaxolja rekommenderar jag).

Frågan är vad det är för kvalité på golvet dock, fråga gärna byggherren så kan han svara. Är det billigaste laminat är det tveksamt om det går att slipa men är det "riktig" parkett brukar det gå att slipa 2-3 gånger utan problem.
Det går på en dag att slipa och behandla normalstor lägenhet/hus men det kan lukta av vaxet/oljan någon dag efteråt vilket kan vara bra att tänka på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.