Hej,

Har ett väldigt slitet parkettgolv i köket som jag tänkte fixa (5 år gammalt).

Lacken är ojämn, mattare på vissa ställen. Väldigt mycket smårepor som syns vid ljusreflektion. Ingrodd smuts och märken efter kanten där mattan legat, se bilder.

Vill fräscha upp det och undrar om det finns något polermedel för golv som också slipar väldigt lätt för att få bort smårepor och jämnare finish? Eller är det bara slipning och lackning som gäller?
 
  • Slitet parkettgolv med ojämn lack och synliga smårepor belyst av sidoljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet parkettgolv med synliga repor och smuts under en delvis liggande matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan slipa lätt (bara rugga ytan) med fint sandpapper samt rengöra och eventuellt laga djupare jack och repor. Sen ett par lager ny lack så kommer det de ganska bra ut sen.

Edit: Först ordentlig rengöring med målartvött och ett par sköljvatten. Sen rugga med handverktyg, typ sliphandtag med skaft.
 
Redigerat:
H hapazard skrev:
Du kan slipa lätt (bara rugga ytan) med fint sandpapper samt rengöra och eventuellt laga djupare jack och repor. Sen ett par lager ny lack så kommer det de ganska bra ut sen.

Edit: Först ordentlig rengöring med målartvött och ett par sköljvatten. Sen rugga med handverktyg, typ sliphandtag med skaft.
Vilken kornstorlek på slippappret tror du är lämpligt? Vanlig golvlack som jag rollar ut?
 
M Mjolnir skrev:
Vilken kornstorlek på slippappret tror du är lämpligt? Vanlig golvlack som jag rollar ut?
180 skulle jag ta, och golvpensel - med roller blir det apelsinskal. Pensla med stavriktningen, en längd i taget. Vattenburen polyurethanlack är snabbt och lättarbetat, går att mellanslipa och lägga på andra lager inom ett dygn. Lösningsmedelsburen lack blir tåligare men luktar och torkar långsammare.
 
H hapazard skrev:
180 skulle jag ta, och golvpensel - med roller blir det apelsinskal. Pensla med stavriktningen, en längd i taget. Vattenburen polyurethanlack är snabbt och lättarbetat, går att mellanslipa och lägga på andra lager inom ett dygn. Lösningsmedelsburen lack blir tåligare men luktar och torkar långsammare.
Stort tack, kör på det efter jag lagt klart köket! :)
 
Var försiktig med slipningen dock, går du igenom den gamla lacken blir det nyansskillnad (troligen ljusare). Om så kan du kanske rädda det genom att behandla den trärena ytan med ett tunt lager torkande olja INNAN den vattenburna lacken (låt härda emellan).
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Du har rätt!

Jag bedömer själv att vitvaxade furuplank är omöjliga att hålla fina över tid. Jag vet inte varför så många gör samma misstag som vi men för egen del så handlade det om att vi byggde nytt hus med en miljon val att sätta sig in i. Furuplank kändes ändå så om ett tryggt val. Hade vi bara renoverat ett rum hade jag satt mig in mer i frågan men nu var det så mycket val att ta ställning till. Dumt men sett i backspegeln så är vi fantastiskt nöjda med huset och golvet var nog i princip enda felvalet vi gjorde. Men man kan ju hoppas att någon i samma situation hittar denna tråd och funderar en gång till över sitt val.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.