Hej nu kommer en fråga som kommer att få er att skaka på huvudet och tänka "dumma amatörer" men det bjuder jag på:D
Jag har läst en del argument när det gäller att slipa gamla golv men hur är det med övrigt trä innomhus, ska man undvika att slipa med maskin där också?
Jag tänker nu på dörrar, foder och dyligt som är målat och ska målas igen med linoljefärg. Jag tänker ta bort gammal färg in till trät på en del ställen där det dels är färg av okänt ursprung och där det är väldigt dåligt av olika anledningar.
 
De gör man som man vill förstås, och det är ingen dum fråga tycker jag. Såhär funderar jag.

Att inte slipa är nog bättre i de fall det funkar, det är lättare att hålla profilerna skarpa och om listerna är handhyvlade så tycker jag att det är vackrare när man ser hyvelns tag, vilket man slipar bort med sandpappret. Dessutom undviker man att ytan känns uppruggad.

Fördelen med att slipa är att det är mer förlåtande mot en dålig skrapning och skavanker och är listen i dåligt skick så kanske det blir en nödvändighet med slipning. Viktigt är då att inte skrapa för grovkornigt så att det blir grova ränder i träet som måste slipas bort, att slipa längs med fibrerna samt att avsluta med ett riktigt finkornigt sandapapper så att man slipper så mycket som möjligt av den uppruggade ytan.

Sen finns ju alternativet att skrapa fram originalmålningen, men det tar tid...
 
Tid har jag gott om:) det viktigaste är att det blir gjort på bästa sätt från början.
Vi bor inte i torpet än så jag kan härja bäst jag vill :D
Dessutom har jag bestämmanderätt beträffande detta projekt så jag gör som jag vill. Maken har ingen talan som tur är för då hade det blivit den lättaste och snabbaste vägen;)
 
För oss har det blivit ett mellanting. Vi kunde värma och skrapa bort de flesta lagren, men de innersta hade blivit så hårda och glasiga att det inte gick att få bort överallt utan att skada trät. Så vi slipade över skarvarna mellan färglagren, så att de inte blev synliga.
 
Jag är än så länge lyckligt ovetande om hur många färglager jag har att göra med. Jag tänkte se om jag kunde få fram någon färg ur de undre lagren. Är det lika många färglager som det var tapeter så har jag att göra (15 lager).
 
Vi skulle aldrig i livet skrapa bort fler färglager än absolut nödvändigt, kan inte se någon anledning. Vi har snickerier från sent 17- tidigt 1800-tal med ett antal lager linoljefärg, och ytterst kletig, tjock modern färg. Den sistnämnda skrapas bort, men alla de äldre lagren får förstås sitta kvar, om de sitter bra (ibland följer de med det yttersta lagret ändå, och då är det ju inget att göra något åt...). På så sätt sparar vi hisets historia + en massa jobb, och behöver inte heller börja om från början med grundmålning etc. 2 nya lager linoljefärg ovanpå de gamla så är det klart!
 
Jag hade inte tänkt gå "bärsärkagång"med färgskrapan;) utom som jag sa på en del ställe där det är så mycket färg att detaljerna nästan försvinner. På ett annat ställe är en gammal fuktskada som har gjort att all färg har släppt från träet fläckvis bara, där blir det svårt att få det snyggt om man inte tar bort allt.
 
Är det någon av er som verkligen har lyckats med att skrapa bort bara vissa färglager? Jag vet att det sägs att man ska kunna skrapa fram originalfärg under lager av annan målning, men har trott det var en skröna. Utan varmluftspistol med bara skrapa har jag aldrig lyckats få loss en enda färgflisa, och med varmluftspistol får man bort hela altet utom möjligtvis grundfärgen.
 
Jag har inte själv så mycket erfarenhet av det men jag jobbade för några år sen (som trädgårdsmästare) på en herrgård som hade antikhandel. Ägaren sysslade mycket med riktigt gamla värdefulla antikviteter, bl a gjorde han väldigt fina restaureringar på möbler som hade blivit "fördärvade" av övermålningar. Han var väldigt duktig på att få fram originalfärger men han hade säkert väldigt mycket erfarenhet.
Ville bara med detta tala om att det tydligen är möjligt men om jag lyckas är ju en annan sak :D
 
aliback skrev:
Jag har inte själv så mycket erfarenhet av det men jag jobbade för några år sen (som trädgårdsmästare) på en herrgård som hade antikhandel. Ägaren sysslade mycket med riktigt gamla värdefulla antikviteter, bl a gjorde han väldigt fina restaureringar på möbler som hade blivit "fördärvade" av övermålningar. Han var väldigt duktig på att få fram originalfärger men han hade säkert väldigt mycket erfarenhet.
Ville bara med detta tala om att det tydligen är möjligt men om jag lyckas är ju en annan sak :D
Vad använde han för verktyg då?
 
Nu så här i efterhand önskar man ju att man tillbringade lite tid i verkstaden:surprised: men då låg mitt intresse i att återställa trädgården, så hur han gjorde och med vad kan jag faktiskt inte svara på. Jag såg bara den färdiga varan och hur de kunde se ut från början.
Samma sak gäller själva herrgården, gud vad jag hade velat vara där nu i stället, han restaurerade den också fast med hjälp av hantverkare, en sak minns jag med målarna som vägrade använda linoljefärg med väldiga diskussioner som följd. De påstod att det behövdes tillstånd.
 
Kunde naturligtvis inte låta bli att klicka på länken. Wow vilket ställe, och vilken trädgård! Vilket jobb du måste ha lagt ner på att göra iordning den trädgården!
 
Jo men det var ett så underbart jobb, lät lite exclusivt också när man sa att man var trädgårdsmästare på en herrgård jag saknar det fortfarande. Just att få arbeta i sådan atmosfär som finns på stället.
Det var mitt första livsprojekt, nu är jag inne på mitt andra då, ett torp av okänd ålder som varligt ska restaureras, en bit i taget.
Jag kommer nog att bli en flitig gäst här ett tag framöver, ju mer man hittar och lär sig detso mer upptäcker man att man inte kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.