R
Jag köpte nya innerdörrar, de flesta passade direkt men två av dem har jag märkt inte går att stänga för själva ramen är inte helt rak och jag behöver få bort material i dörrposten. Musslipen gör inte jobbet, är bandslip nästa steg?
http://www.jula.se/bandslipmaskin-900w-010141
 
Om du har nya dörrar antar jag att dessa är raka. Då borde du justera karmen först innan du tar bort något material.
 
R
ja de är karmen jag ska slipa inte de nya dörrarna. Dock är dörrkarmarna inte fästa med karmskruv.
 
Jag skulle hyvla till karmen i så fall.
 
Hyvel och ett riktigt vasst stämjärn i hörnen där hyveln inte kommer åt. Använd stämjärnet som en hyvel och ta bort träet lite i taget.
 
R
vilken hyvel, kan ni länka =)
 
Och jag hade lagt all den tid det tar att skriva här, surfa på nätet efter hyvlar och krångla med något som ändå blir skit, till att lossa karmen och sätta in den rätt i stället :):)

Ingen av hyvlarna tar ut hörnet och i dörr falsen kommer man inte ända in till med så man får använda stämjärn på stora bitar, slipa, spackla och måla hela ändå, till längre tid än det tar att montera om karmen.
 
Redigerat:
Bra då kan du ju komma hit och justera mina karmar. Vet inte vilken sort TS har men mina är i alla fall spikade med rejäla spik in i stockväggen, dessutom ska foder med många lager färg plockas ner och sättas tillbaka utan att man ska behöva måla om. Ibland kan man faktiskt behöva anpassa sig lite efter verkligheten, om TS anser att det är enklare att hyvla av karmen så har han/hon nog övervägt möjligheten att flytta karmen innan.
 
Hennke85 skrev:
Bra då kan du ju komma hit och justera mina karmar. Vet inte vilken sort TS har men mina är i alla fall spikade med rejäla spik in i stockväggen, dessutom ska foder med många lager färg plockas ner och sättas tillbaka utan att man ska behöva måla om. Ibland kan man faktiskt behöva anpassa sig lite efter verkligheten, om TS anser att det är enklare att hyvla av karmen så har han/hon nog övervägt möjligheten att flytta karmen innan.
Varför skulle jag montera om dina karmar. :)
Jag skrev att jag skulle monterat om karmarna och det skulle jag gjort även om dom var spikade med "rejäla" spik för dom kan du låta sitta kvar i karmen och såga av istället.
Naturligtvis får du ta ner foder men det brukar normalt gå om man är försiktig även i ett gammalt hus.

Och om målning måste TS göra oavsett för jag har aldrig sett att man kan hyvla och använda stämjärn utan att färgen åker bort men det har kanske du gjort.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Xlntjone
  • Laddar…
Får hålla med Hennke. Att ta bort foder i ett gammalt hus och få tillbaka dem kan vara ett h...e! Ibland är det stört omöjligt att få bort dom hela...
 
oceanis skrev:
Och jag hade lagt all den tid det tar att skriva här, surfa på nätet efter hyvlar och krångla med något som ändå blir skit, till att lossa karmen och sätta in den rätt i stället :):)

Ingen av hyvlarna tar ut hörnet och i dörr falsen kommer man inte ända in till med så man får använda stämjärn på stora bitar, slipa, spackla och måla hela ändå, till längre tid än det tar att montera om karmen.
Jag håller helt med dig. Dessutom är billiga hyvlar dåliga. Sen är även en bra hyvel inte så lätt att ställa in, hålla vass och använda. Detsamma gäller stämjärn.
 
Jaha då får vi väl enas om att vara oense :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.