Hej

Renoverar ett gammalt hus och kan inte stänga dörren när jag har målat karmen. Äger en AEG Planslip 280 W och med sandpapper 40 händer det liksom ingenting när jag slipar.

Jag behöver alltså slipa ner några mm på karmen Ny målad dörrkarm med synligt gammalt gångjärn och omålade träytor där slipning behövs.

Jag vet inte om det fungerar att "böja ut" gångjärnen med en gångjärnsriktare? Jag har även provat att använda en borrmaskin med sliprondell men den bara "studsar bort"

Inser att jag kanske behöver köpa en kraftigare planslipmaskin. Vilken i så fall? Denna har jag (se bild) AEG Planslip 280 W på ett brunt trägolv, med synligt slippapper och sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för alla tips
 
Fulkemisten
Du behöver en excenterslip. Det gör alla. En planslip avverkar typ ingenting. De finns i olika prisklasser, jag hade lagt strax över en tusenlapp.
 
En excenterslip eller bandslip kommer att ha betydligt bättre avverkning. Sen gäller det att pappret snabbt geggar igen av färgen. Papper gjorda för färg kan eventuellt vara bättre.

Om du finns utrymme är det ju bättre att knäcka gångjärnet. Bäst tycker jag är att ta loss det och sätta det i skruvstädet.
 
Ska genast köpa en excenterslip min 250W läste jag någonstans. Tack för snabbt svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.