Hej!

har trall på balkongen i cumaro. Skulle behöva rengöra, slipa och olja upp den. Balkongen är ganska liten och långsmal, ungefär 3x1 m och en platsbyggd bänk.

Tänker att jag kan tvätta av med borste och såpa? Men hur ska jag slipa detta på bästa sätt? Vi la dit det för ca 4 år sen, så relativt fint fortfarande men finns svarta märken och överlag skulle behöva uppfräschning. Slipmaskin, större eller mindre? Hyra? Grovhet på papper?

Och sen vad rekommenderar ni för olja på detta?

tusen tack!
 
Inget direkt svar, men ett tips från en som slipat cumaru. När du tycker att du slipat klart - blöt ner träet ordentligt och låt det torka - slipa igen. Upprepa tills det inte reser fibrer mer. Cumaru är det träslag som reser ragg värst av alla jag haft att göra med.
 
Hep Hep skrev:
Inget direkt svar, men ett tips från en som slipat cumaru. När du tycker att du slipat klart - blöt ner träet ordentligt och låt det torka - slipa igen. Upprepa tills det inte reser fibrer mer. Cumaru är det träslag som reser ragg värst av alla jag haft att göra med.
okej, tack!
Men vad slipar jag med för maskin? Och vilken typ av papper börjar jag med? Och ska jag stega ner till finare och finare? Och har du något förslag på olja?
 
H
C cpt skrev:
okej, tack!
Men vad slipar jag med för maskin? Och vilken typ av papper börjar jag med? Och ska jag stega ner till finare och finare? Och har du något förslag på olja?
Tvätta med Ättika 24% och vatten, 50/50 och låt verka 20-30 minuter en solig dag. Skrubba med mjuk borste eller svamp, använd riktig såpa och vatten att tvätta med efteråt, olja oxiderar och smuts fastnar i oljan.
 
H HEM2121 skrev:
Tvätta med Ättika 24% och vatten, 50/50 och låt verka 20-30 minuter en solig dag. Skrubba med mjuk borste eller svamp, använd riktig såpa och vatten att tvätta med efteråt, olja oxiderar och smuts fastnar i oljan.
tack!
 
C cpt skrev:
okej, tack!
Men vad slipar jag med för maskin? Och vilken typ av papper börjar jag med? Och ska jag stega ner till finare och finare? Och har du något förslag på olja?
Jag har fått lära mig att det inte ska användas olja.
 
C cpt skrev:
okej, tack!
Men vad slipar jag med för maskin? Och vilken typ av papper börjar jag med? Och ska jag stega ner till finare och finare? Och har du något förslag på olja?
Du kan använda en vanlig planslip på den lilla ytan. Kör med 80-papper och avsluta med 120. Det är ingen idé att använda finare papper när du ska olja. Det blir för dålig uppsugning då. Använd teakolja tex denna
https://www.bauhaus.se/teakolja-herdins-utomhus-1l#go-to-description
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du kan använda en vanlig planslip på den lilla ytan. Kör med 80-papper och avsluta med 120. Det är ingen idé att använda finare papper när du ska olja. Det blir för dålig uppsugning då. Använd teakolja tex denna
[länk]
toppen, tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.