Hej!

Nu har jag bredspacklat mina väggar, men är mycket osäker på hur noga det ska slipas...
Ställer man en stark bygglampa i släpljus så ser man ju en del "slipmärke" och ojämnheter.
I "vanligt" ljus ser det ju helt slätt och fint ut och man får känna efter ganska noggrant om man ska känna några "kullar" eller slipmärke...
Så - vad är tanken med en bredspacklad vägg, att den ska vara slät som en betongvägg eller ska det vara lite små, nästan sandkornsstora slipmärken över hela så att det lixom ser lagom slipat ut överallt?
Det är ju bara i princip bara spackelskarvarna (mellan övre och undre lagret) som det är lite "ojämnt".
Tycker inte man hittar så mycket info om detta, det står mest att man ska vara "noggrann", men inte så mycket mer specificerat än så hehe

Tacksam för alla åsikter :)
 
Ditt slutresultat beror på hur mycket arbete du lägger ned på just detta moment.

Jag skulle personligen inte börja måla om det fortfarande fanns slipmärken och andra ojämnheter. Får du slipmärken bör du använda ett finkornigare papper. Slipmärken bör inte synas.
 
Mmm, man fick ju snabbt lära sig att det är skillnad på 180-papper och 180-papper så att säga....
Men då bör det alltså vara slätt som betong och inte minsta märke ska kunna ses med blotta ögat i ett släpljus från en bygglampa? Just checking :) Tack tack.
 
Ja, det är ju lite upp till dig själv... Accepterar du mindre märken och ojämnheter kan du lägga ner sandpappret och börja måla redan nu. Vill du ha ett perfekt slutresultat fortsätter du. :)
 
Nja alltså... det är mest ojämnheterna jag är rädd för, att det ska synas att det "buktar ut",
men det syns ju bara i extremt byggljus, så frågan är om det kommer synas i normalt ljus när det väl är målat. Grundmåla x1 eller x2, sen på med Flüggers Dekso 5 :)
 
Mjuka utbuktningar över skarvar kommer du inte ifrån och de märker man normalt inte. Slipmärken och andra ojämnheter ska du nog försöka få bort. Det kommer inte att se bättre ut efter målning utan snarare tvärtom.
 
OK tack - ja det är som sagt vääligt små minimala ojämnheter/utbuktningar...
Ska se till att bli av med slipmärkena då i alla fall, det är den lätta biten :)
 
Fast släpljus är ju lite väl elakt, då ser man precis allting. Jag har ibland chansat och målat en gång trots vissa skavanker, och sedan duttat på lite spackel på 4 5 ställen och slipat före nästa rollning. Man skall komma ihåg att en rollad yta för det mesta har en viss struktur som gömmer en del märken.

Släpljus är bra för att hitta felen snabbt, men sedan får man ibland titta noga utan släpljus för att bedömma om det duger.
 
hempularen skrev:
Släpljus är bra för att hitta felen snabbt, men sedan får man ibland titta noga utan släpljus för att bedömma om det duger.
Jo, men man bör även ha i beaktande hur solen lyser in vid olika tidpunkter och årstider.

För många år sedan målade jag om ett rum och tog väl kanske en del "genvägar". Det såg bra ut ändå.

Sedan kom hösten och solen stod lägre på himlen vilket skapade släpljus på väggen. DÅ syntes alla ojämnheter.
 
Tur i oturen att min lägenhet har så pass lite ljusinsläpp då hehe
Tack för alla förslag, idéer och tankar - hoppas fler som googlat lika mkt som jag och undrar nu lyckas hitta tråden (;
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.