Jag skall måla en ränndal på vårt hus som inte har målats om på alldeles för länge och därför har börjat rosta på sina ställen. Jag har börjat slipa bort rosten med stålborste men är osäker på hur mycket man måste slipa bort innan man kan måla. Jag har lagt ut en bild där man kan se hur det ser ut här:
http://hem.passagen.se/posr/bilder/ranndal.jpg

Om man slipar bort där färgen suttit kvar får man snabbt fram en blank metallyta. När man slipar på de rostiga ställena kommer man i stället ned till en svart, porös yta. Om man sedan fortsätter att slipa mycket länge får man fram lite blank metall men det tar så lång tid att det blir svårt att genomföra rent praktiskt.

Därför undrar jag om det räcker med att noggrannt slipa bort den röda rosten men lämna det svarta eller om jag ovillkorligen måste ned till den blanka metallen. Jag har aldrig målat på plåt förr så jag är även tacksam för alla andra tips!
 
8) Slipa av ytrosten och måla sedan med hammarlack:

13988.jpg

:D
 
OK, är hammarlack alltså bättre än vanlig grundfärg? Kan man sedan måla över den med annan färg för att få samma färg på hela ytan?
 
8) I synnerhet Hammerite har jag goda erfarenheter av. Den ska inte övermålas med någon annan färg. Kan för övrigt vara besvärligt att få annan färg att fästa på den. ;)
 
jureit skrev:
Har jag inte helt fel så kan den helt enkelt inte målas över. Detta för att den innehåller silicon (?).
Du har så rätt, vet dock inte om den innehåller silicon. :-/ Miljövänlig är den säkert inte heller. Kanske därför den är så bra? ??? ;D

Lite knepig att måla med innan man har fått in tekniken. Färgen ska läggas på flödigt men har en tendens att rinna. Efterstryka går inte. >:(

När du har lagt på ett lager så måste du lägga på nästa lager inom 3 timmar. Annars får du vänta minst 6 veckor. :surprised: ;D
 
Om jag har fattat rätt är Hammerite alltså en bra färg för att måla med där jag har slipat bort ytrosten men kan inte målas över med annan färg. Hur blir det då i mitt fall när jag har en blandning av metall med färg kvar, blank metall och rostade partier? Jag vill ju måla om hela ytan - måste jag då måla allt med Hammerite?
 
Svante R. skrev:
Hur blir det då i mitt fall när jag har en blandning av metall med färg kvar, blank metall och rostade partier? Jag vill ju måla om hela ytan - måste jag då måla allt med Hammerite?
Matta ner färgen och den blanka plåten med ett sandpapper. Tvätta av alltihop med förtunning. Sedan målar du hela ytan med Mammerite så blir det kanonbra. :D


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.