Jag har precis rivit ut ut allt innertak och isolering på en 75 m2 tillbyggnad till vårt hus. Anledningen är att vi vid en termografering märkte att tillbyggnaden, byggd på 70-talet, hade undermålig isolering främst i taket.

Jag har kontrakterat en seriös byggnadsfirma på orten för att lägga den nya isoleringen, men jag ville göra rivningsarbetet själv för att spara pengar. Jag har nu upptäckt en svart påväxt på insidan av råsponten, sannolikt uppkommer pga otätt innertak. Min byggare tyckte att jag gärna kunde slipa bort den innan de kommer och lägger ny isolering och säkrar att all ventilation och tätning sker enligt branschstandard.

Är det rätt åtgärd att bara slipa bort den, eller ska annan behandling också göras (t ex Boracol)? Jag diskuterade Boracol med byggnadsfirman, som för övrigt erbjuder tjänsten att applicera Boracol, men de trodde inte så mycket på metoden då de menar att påväxten bara blir inkapslad.
 
  • IMG_0435.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser mer ut som rötskada, känns det sprött o poröst så bör du byta är det bara svart låt det vara men säkerställ att det inte blir vått någon mer gång. Många har befogad skräck för mögel men mögel växer enbart i fuktig eller blöt miljö, det på bilden ser som sagt mer ut som röta.
 
S
slipa bort? va har du för snickare egentligen?
okej det blir ju billigt för dig.
helst byta angripet virke och det runt omkring
 
Jag tror inte att det är röta. Jag vet att jag har haft kondensproblem, dvs fukt som trängt in i vinden sannolikt från ett otätt innertak. När jag nu rev innertaket var det uppenbart sprickor i plasten i innertaket. Fukten har sedan kondenserats, framför allt mot takluckan av plåt (se bilden) och sedan runnit nedåt längs taket. Taket sluttar svagt åt höger på bilden. Det har kondenserat så mycket mot takluckan att det även droppat ned på isoleringen rakt under takluckan. Isoleringen rakt under takluckan har varit blöt (inte bara fuktig) när jag kollat. Just av detta skäl vill jag riva bort allt och göra allt riktigt från början. Takluckan ska också bytas.

När jag drar fingret mot det svarta i taket känns virket solitt, dvs inte fnasigt. Jag har också stuckit in en knivspets i det svarta virket och virket känns fortfarande starkt. Däremot färgar det svarta av sig mot fingret, ungefär som om det vore sot.

Tacksam för fler kommentarer och reflektioner.
 
Redigerat:
Mitt vindstak ser ungefär likadant ut. Ganska säker på att det är svartmögel pga kondens mot råsponten. I mitt fall pga. dålig diffspärr + icke fungerande ventilation av såväl boyta som vind. Min lösning (iofs tillfällig då jag innom några år planerar ett taklyft då det gamla taket kommer rivas) är att installera ordentlig ventilation så att jag får ett undertryck i huset. Andra på forumet kommer hävda att du bör isolera med macho dach eller liknade på utsidan istället, tror själv på den idén men det är nog mer kostsamt. Vad gäller påväxten kan den antagligen behandlas med http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=22 Jag skulle nog personligen ändå vilja byta virket för att vara på den säkra sidan.
 
Tack, jag har just sprutat på två lager med Mögel-fri, och det får räcka med det (plus naturligtvis fackmannamässig uppbyggnad av ventilation och diffspärr).
 
Slipa skulle jag nog undvika för att inte sprida det svarta ( slipning dammar). En härligt svettig dag med färgskrapan är nog bättre om du tycker det ser fult ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.