Hej!
Jag har en källare där det är målat med fel sorts färg som inte släpper igenom något.
Jag hade tänkt slipa bort all den gamla färgen.

Den har redan börjat släppa på sina ställen.
I några rum är det målat både på väggar och golv.

Hur går jag till väga på bästa sätt för att få bort färgen?
Jag har tittat lite på betong slip då det är puts bakom färgen och hittade en på kampanj pris på bygghemma.

Vad tror ni om denna?
http://www.bygghemma.se/hus-och-byg...lipmaskin/betongslip-makita-npc5000c/p-650649
 
Kommer funka men koppla till grovdammsugare.
 
Är det smidigaste sättet?
Har ingen erfarenhet sedan tidigare så är tacksam för svaren.

Är ju trots allt några tusen men känns som en bättre lösningen än att hyra då tiden är begränsad och hade tänkt ta lite då och då.
 
Hyr en betongslipgiraff och en riktig dammsugare så är det snabbt gjort...
 
Men räkna med att det dammar något rent förj-vligt ändå, trots dammsugare...
 
Tack för era svar.
Det är ju ingen maskin man kommer använda frekvent känns det som så det kanske är bästa lösningen och hyra trots allt.

Hade bara tyckt det va skönt och ha en egen maskin så man hade kunnat ta någon timme åt gången när man känner att de finns tid.

Går det åt andra sidan så mycket snabbare med en riktigt betonggiraffslip så är det kanske bättre och köra fullt ut en helg eller vad det nu kommer ta
 
Jag skulle vilja påstå att det går varken fortare eller saktare med en giraff utan sliptiden är densamma för sliphuvudet är ju ganska likt på de båda dvs en betongslip som den du visade och en med långt skaft så det tar precis lika lång tid.

Sen tycker inte jag att giraffen är speciellt bra för arbete på vägg från golvnivå upp till ansiktsnivå där tycker jag att en liten maskin är mycket lättare att hantera. Giraffen är bra för tak, golv och väggar över huvudnivå. Men inte på+ en vägg rakt fram då den är ganska värdelös och obekväm.

Jag kan nog påstå att du slipar fortare på väggen med en liten maskin än med giraffen för det är djävulskt tröttsamt att stå och hålla en giraff rakt ut framför sig och så är den tyngre också.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Kan inte uttala mig om just denna maskin, men jag har vid det här laget viss vana med att slipa puts efter att ha slipat hela fasaden och delar av källaren med liknande maskin.

Några erfarenheter:
* Snåla inte på slipskål. Du tjänar inte på de billigare. De nöts fortare och är inte lika bekväma att köra med. Räkna med att lägga runt tusenlappen för en slipskål om det inte ingår en på köpet av maskin.

* Utomhus kan man klara sig utan dammsugare, men inomhus är det ett måste.

* Räkna med att putsa om efter slipningen. Det kommer bli rondellmärken.

* Oavsett dammsugare, du måste ha andningsskydd och skyddsglasögon, gärna korg-varianten. Och så klart hörselskydd.

* Inomhus måste du göra det hyfsat tätt mot intilliggande rum. Det blir duktigt dammigt, även med dammsugare.

Kör hårt!
 
Jag tycker det är betydligt bekvämare att slipa med en giraff, även på väggen och man slipper sträcka sig eller stå på trappstege.
Jag vet inte vad du slipat med, oceans, men ska jag välja att hålla en betongslip eller giraff för en hel vägg väljer jag giraffen alla dagar i veckan!
När man slipar längre ner på väggen står man bara på sidan...
 
anders07 skrev:
Jag tycker det är betydligt bekvämare att slipa med en giraff, även på väggen och man slipper sträcka sig eller stå på trappstege.
Jag vet inte vad du slipat med, oceans, men ska jag välja att hålla en betongslip eller giraff för en hel vägg väljer jag giraffen alla dagar i veckan!
När man slipar längre ner på väggen står man bara på sidan...
Jag slipar normalt med min egen Hitachi betongslip men har tillgång till en Flex giraff om jag behöver en sådan men jag är inte imponerad av den för arbete på vägg. Oavsett om du står på sidan eller inte så tycker jag att det är bekvämare med den lilla maskinen för väggar upp till ansiktshöjd precis som jag skrev och jag behöver inte stå på trappstege för att nå upp till mitt eget ansikte ;)

Men vi har alla våra preferenser som kan vara olika...........

Avverkningen är ju den samma så tiden att avverka material tar ju lika lång tid oavsett vad man har.

EDIT: Även om du står på sidan med maskinen ska du hålla ett sliphuvud med växel och ibland även motor (beroende på modell) på en "pinne" 1 m rakt ut framför dig vilket blir jobbigt i längden. Det är lättare i de lägen att hålla en maskin nära dig tycker jag....iallafall.
 
Redigerat:
Och jag lägger till en luftrenare första rummet körde jag utan och såg ärligt talar inte väggen framför mig trots dammsugare andra gången körde jag med luftrenare Pullman Så var det knappt dammigt
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Kan hålla med allt som sagts om dammsugare och luftrenare....det damma mycket.
 
Gör inte som jag gjorde. Plastade in mig och hade grovdammsugaren på utsidan plasten. Körde på i lugnan ro. Sikten blev sämre och sämre och helt plötsligt hör jag sambon skrikandes som om hela huset höll på att brinna ner. Dammsugarpåsen hade sats igen utav det fina dammet och spruckit vilket fick till följd att dammsugaren stod och sprutade ut finfint damm i full kaskad ut genom luftutblåset..
Kan tillägga att jag inte var särskilt poppis efter det.
Lärdom: ha dammsugaren utomhus.

För övrigt körde jag med en rondell nedan.
http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/WebDepotProduct.aspx?id=45084&epslanguage=SV

Ytterligare ett tips: Ska du göra det själv så avsätt någon eller några dagar till det. Plasta in så mycket du bara kan. Tejpa alla springor på utsida och insida. Slarva inte. Det där jäkla dammet letar sig ut överallt. Se till att ha två dammsugare. En som du gör undertryck med inne i sliputrymmet och en till maskinen. Stäng av mekanisk frånluft om du har och kör inte med köksfläkten.
 
Redigerat:
  • Gilla
nmeden och 2 till
  • Laddar…
Lite ytterligare tankar: Jag valde också mellan giraff och handslip, men landade i handslip av två anledningar. En handslip är billigare och lättare, och jag tänkte att det var bättre med en lättare för att orka köra längre pass. Jag köpte en bosch gbr 15 som väger 2, 6kg. Giraffer ligger på runt 5kg, tror jag. Jag körde tvåtimmarspass i slutändan, ibland ett par sådana om dagen och var rätt mör efter det. Jag tror inte jag hade orkat lika mycket med en giraff.

En snabb överslagsräkning ger att jag slipade runt 7 kvadratmeter i timmen.

Koppla ur eventuella optiska brandvarnare i närheten. De kommer lösa ut.

Min bosch gick sönder efter två av fyra fasadsidor och jag fick den reparerad på garanti. Under tiden hyrde jag en hilti flex, som är en dyrare maskin. Jag upplevde boschen och hiltin som jämbördiga maskiner. Val av slipskål spelade större roll.
 
Och om du väljer att hyra: Överväg att köpa en egen slipskål istället för att nöta på den du får med. De mäter hur mycket du nött, och vet att ta betalt per mm. Ska du slipa mycket är det definitivt billigare att köpa en egen.

Var noga med att köpa en som passar. Jag köpte en till hyrmaskinen med rätt ytterdiameter och rätt håldiameter, men som trots det inte passade. Lutningen på själva skålen var fel. Som tur var passade den min egen maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.