Tänkte försöka dokumentera hur det går för mig att slipa de betongklinker vi har i vårt badrum.

Har varit svårt att hitta information om det här så jag hoppas att jag hjälper någon.

Det rör sig om betongklinker från MarakechDesign som vi la i början av 2013. Vi har inte skött golvet så bra, och i början använde vi bla sura rengöringsmedel som frätte på golvet. Särskilt i duschen har ytan blivit rugglig (tänk sandpapper 180 eller likande) och svårt att hålla rent.

Jag vände mig faktiskt till deras butik i Göteborg och beskedet var att det är inga problem, använd våttslippapper 400 och 600. Och se till att impregnera efteråt. De visade en platta som de själva gjort iordning och den var finare än plattorna runt omkring på golvet.
När vi lag golvet var impregneringen något man inte gärna andades in och det luktade i hela huset, minns att den löste upp svamparna jag arbetade med, nu har de en ny produkt som ska vara lite trevligare att arbeta med.

Mitt första steg var att "förstöra" en platta från paketet med överblivna plattor sedan renoveringen för att testa lite med. Jag hade svårt att få till lika grov yta som vi fått i duschen, jag slipat på den dränkt den i rengöringsmedel låtit den ligga ute på altenen ett par månader osv plattan vart iaf skrovlig på ytan till slut.

Att slipa plattan gick fort, och min subjektiva upplevelse är att den är lika slät som referensplattan som är orörd. Slip arbetet tog inte många minuter (för en platta, ligger ju lite fler i badrummet) så jag vågar nog starta arbetet.
Jag använde Bosch våt-slippapper för sten och betong. 400 och sedan 600. Det man kan notera är att den slipade plattan kan man se korn medans referensplattan är mer homogen i färgen. Tittar jag nogrant på våra lagda plattor som inte är så ansatta så ser de också mer ut som den slipade plattan, antar att en helt ny platta har ett färglager överst som slits ner efter ett tag.

Slipning klar
Betongklinkerplattor på arbetsbänk med slipverktyg och våtslippapper, referensplatta till vänster och slipad platta till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Referensplatta till vänster, slipad till höger
Två betongklinkerplattor på ett träbord, en slipad och en oslipad, med distinkta grå och vita mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Referens
Betongklinker med mönster i grått och vitt, ligger på träyta, möjligtvis utsatta för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipad
Mönstrad betongklinkerplatta med kontrastrika grå och vita designelement, placerad på träyta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Referens
Närbild på ett betongklinker med distinkta marockanska mönster i vitt och grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipad
Närbild på slipad och oslipad betongklinker i mönstrat design från MarrakechDesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det dags att sätta igång i duschen, ska se till att ta förebilder först bara.
 
  • Gilla
Mölle22
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig av dina experiment. Jag har ett nylagt badrum med lite väl mycket fogsprång på några ställen. Så funderar om det skulle gå att slipa ner dessa kanter lokalt. Jag har också marockanskt klinker.
 
Haha jag hade en ambitiös plan att dela med mig, har fotat men det blev inte så mycket mer. Tyvärr är bilderna på en telefon som inte fungerar längre.

I efterhand så ser jag att det var svårt att komma till samma finish som nya plattor iaf när jag slipade för hand. Överst verkar ligga ett fint lager med cement, så när en slipat ner en del så kommer små grus fram så det blir lite prickigt. Snyggt men det är inte samma upplecelse som när plattorna är nya.

Jag fick i vilket fall ner en del av grovheter och en del missfärgningar som kommit på slutet. Så jag är nöjd med resultatet, men skulle nog inte rekomendera att slipa på ett nytt golv, utan att göra ett ordentligt test på provplattor innan.
 
Vi funderar på liknande plattor som ni har och är lite oroliga för hur väl det kommer stå sig. Därav att vi trillat in på den här tråden.

Du som har erfarenhet... Hur upplever du att det att hålla rent nu när ni inte längre verkar använda sura produkter?
 
M Marcus123456 skrev:
Vi funderar på liknande plattor som ni har och är lite oroliga för hur väl det kommer stå sig. Därav att vi trillat in på den här tråden.

Du som har erfarenhet... Hur upplever du att det att hålla rent nu när ni inte längre verkar använda sura produkter?
Det är svårt att säga, jag tycker att det känns som att de håller sig bra, upplever inte att de blivit sämre.

Det är ju subjektivt men jag upplever att de känns naturligare och rejälare, de får lite snygg patina i takt med att de slits.

Med det sagt hade jag nog inte valt dem till ett badrum igen, om inte annat för att det verkar svårare att lägga dem så de är så tjocka.
 
  • Gilla
Marcus123456
  • Laddar…
  • Gilla
Marcus123456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.