Har gjutit en betong skiva , tyvärr så följde jag tillverkarens blandningsrekommendationer så den blev ganska ful i ytan. Grov och lite väl mkt luft bubblor , trots frenetiskt knackande på formen. Bruket var lite för tjockt och jag skulle ha haft expanderbetong
Sak samma

Behöver nu slipa den.
Hur gör jag det bästa ?
Våtslipa för hand ?
Diamantsliva på vinkelslip ?

Vill ha en jämn yta och blank

Tacksam för tips
 
Är nog enklare att gjuta en ny skiva.........Att slipa betong är hårt och kräver sina verktyg. Sambon har gjutit en massa prydnadsgrejer i gummiformar och det bästa att gjuta med är faktiskt vanligt fiberförstärkt flytspackel med lite diskmedel i.
 
Skivan skall stå utomhus i ett utekök oskyddat
Behöver vara bruk som tål utomhusbruk
 
R
Purre Purre skrev:
Vinkelslip och typ Tyrolit Polistar för att få det bra.

[länk]

[bild]
Är inte dom poleringsrondeller? Alltså behöver utan redan vara fin för att dessa ska orka polera ytan..
 
R Rejäl skrev:
Är inte dom poleringsrondeller? Alltså behöver utan redan vara fin för att dessa ska orka polera ytan..
Går dock från 50 i grovlek till 3000. Men skivan skulle bli blank och då är det vägen att gå. Nu finns det ingen bild heller så svårt att veta vad utgångsläget är.
 
R
Purre Purre skrev:
Går dock från 50 i grovlek till 3000. Men skivan skulle bli blank och då är det vägen att gå. Nu finns det ingen bild heller så svårt att veta vad utgångsläget är.
Ja det är jag med på, men har han en grov yta som TS beskriver så behövs den någ slipas med en diamant slip först innan man ger sig på poleringen..
 
Skivan är grov
Jag tänker ;
Diamantskiva på vinkelslip, sen slippapper
Det borde göra den ok
Spegelblank behövs ej
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Q q51020 skrev:
Skivan skall stå utomhus i ett utekök oskyddat
Behöver vara bruk som tål utomhusbruk
sambon har massor med gjutna grejer ståendes ute året om. Tidens tand påverkar såklart men bruket är intakt på det viset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.