Har gjutit en betongbänkskiva med expanderbetong i ett kök. Börjar bli dags att färdigställa och behandla den. Blev inte helt perfekt jämn och fin så vill slipa den ordentligt, kanske 0.5 till 1 mm. Har en mirka excenterslipmaskin, med deras abranet slippapper. Frågan är om det är en bra metod att slipa med en dylik maskin? Vad ska man köra för slippapper, funkar abranet bra tro? Vad börjar man med för korn, tänker att jag börjar med 80 för att avsluta med tex 240 papper.

Dela gärna med er av era tankar och erfarenheter vad som funkar bäst. Är det någon som har tips på behandling så får ni gärna tipsa om det med.
 
Nja, ska du slipa så mycket är det diamant som gäller. Hyr en flex istället.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nja, ska du slipa så mycket är det diamant som gäller. Hyr en flex istället.
Jag håller inte med riktigt. Jag körde en 2 kvm platta till ett trädgårdsförråd med excenterslip, mest för skojs skull. Körde festtool granat-slippapper, (40-80-120-240). Visst slet det mycket, på 40-pappret framför allt, men på få kvm så tycker jag man kan ta denna lilla kostnad.

Jag har inte testat abranet, men du har väldigt lite att förlora på att försöka. Möjligtvis behöver du köpa lite fler papper för att få det så bra du vill ha.

Lycka till!
 
O Octavianus skrev:
Har gjutit en betongbänkskiva med expanderbetong i ett kök. Börjar bli dags att färdigställa och behandla den. Blev inte helt perfekt jämn och fin så vill slipa den ordentligt, kanske 0.5 till 1 mm. Har en mirka excenterslipmaskin, med deras abranet slippapper. Frågan är om det är en bra metod att slipa med en dylik maskin? Vad ska man köra för slippapper, funkar abranet bra tro? Vad börjar man med för korn, tänker att jag börjar med 80 för att avsluta med tex 240 papper.

Dela gärna med er av era tankar och erfarenheter vad som funkar bäst. Är det någon som har tips på behandling så får ni gärna tipsa om det med.
Jag kan inte uttala mig om din maskins lämplighet men tänk på att det finns olika varianter av Mirkas nät, karbidvarianterna ska vara bäst till hårda material.
 
Abranet även heter slipnäten jag har.

Det jag undra är dels finns det bättre Slippapper med befintlig maskin jag kan köra med, som är snabbare?

Hur är det med diamantslip typ flex om jag ska hyra en, kan man slipa superlent med en sådan eller blir det grövre? Går det väldigt mkt fortare än med excentern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.