Jag oljade in våra bastulavar i hopp om att de skulle bli fina, typ som när jag oljade in altangolvet. Köpte nån olja som var till för bastulavar. Resultatet blev skit. Det ser smutsigt ut och inte bra.

Funderar nu på att slipa ner den oljade ytan igen, kan det vara en bra idé?
 
Kolla vad det är för olja du använt, jag tror att du kan komma undan med att skura med någon sorts "trärens" Länken går till ett fabrikat men det finns flera.
 
Tror det var beckers bastuolja. Tack, ska kolla in det.
 
Paraffinolja finns på K-rauta, du kan även behandla skärbrädor av trä med det, gift och luktfritt.

Bastu=Finland
 
Min bastu är 40 år och träet är lite mörkt och trist. Tänkte försöka göra allting lite ljusare (särskilt väggarna som är lite vedbordsartade - lavarna är ljusare). Har någon ngt tips - slipmaskin gör ju allting mkt ljusare, men det är hemskt mycket jobb. Kan man prova med blekmedel typ Klorin? Vem har erfarenhet?
Sedan skulle jag köpa ett nytt Tylö Combiaggregat så att jag kan få ångbastu- Läste installationsanvisningar på nätet. Där står det att man skall ha en tilluftsventil. Det har inte min bastu och det har då aldrig verkat behövas. Är det verkligen nödvändigt. Frånluftsventilen sitter i taket och går rätt in i en 10 meter lång skorstensstock med bra drag.
 
Oxalsyra som säljs i färghandeln (Nitor) är otroligt effektivt när man skall bleka trä. Det skulle jag pröva med.
 
Jag hörde med ovan tipsade Åkerberg.se De sa att man skulle slipa lavarna utan ny påföring av något. Blev skitbra, ljust och fint. Började med 40, för att avsluta med 240 i slippappervärldens måttenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.