Hej

Jag har skapat en annan tråd om mitt golv, men testar en ny tanke.
Vårt blivande uterum har en gjuten platta på ca 40m2. Den är mestadels slät och rak, det finns inget att anmärka på. Förutom på ett ställe, i synnerhet, som är en gräns mellan två leveranser av betong, där är det en 3.5m lång linje som är hög, säg 5mm ungefär. Sen finns det ett ställe till som är lite kasst, runt en genomgång av rör.

Går det att få detta rakt genom att hyra en golvslipmaskin?
Ovanpå detta ska vi lägga något annat golv, laminat eller stora klinkerplattor.

Jag hade ursprungligen tänkt flytspackla för att få till ojämnheterna, men det känns delvis onödigt då den överlägstna majoriteten av rummet har ett väldigt rakt och slätt golv, så kanske kan man testa att slipa lite?

Jag har ju en rondell och kan fixa en slipskiva, men jag antar att det är svårt att få det slätt på stora avstånd. Jag tänker mig att en golvslipmaskin får en större yta enhetlig.

Vad säger ni?

Bilden visar stället där det är som värst



Visa bilaga 145065

Ev ser ni två bilder, glöm den som inte är ett foto. Jag lyckades nog ha sönder något. :)
 
  • uterum, konstruktion gips.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spackla ut det med 4040 (weber).
Men om du ska ha klinker så tar fixet upp skillnaden.
 
T
Du kan glömma att lägga stora klinkerplattor på det underlaget, måste vara hundra jämnt och fixet tar inte upp så stora skillnader.

Nej, slipa ner den värsta toppen/topparna och flyt resten........
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Tack för era tankar. Men nu funderar jag konkret på om det går att få det plant genom att slipa. Vill se om det är ett vettigt alternativ att slippa flytspackla. Kan även tänka mig att slippa klinker och köra laminatgolv istället. Tror det är rätt mycket trevligare att lägga. :)
 
tank77 skrev:
Du kan glömma att lägga stora klinkerplattor på det underlaget, måste vara hundra jämnt och fixet tar inte upp så stora skillnader.

Nej, slipa ner den värsta toppen/topparna och flyt resten........
Varför skulle det behöva vara "hundra jämnt"?
 
Måste och måste. Men en knick på fel ställe tex mitt på en 60 cm platta gör rätt mycket i båda ändarna.
 
Man får lägga fix både på golvet och på baksidan av plattan.
Bygger väl lite mer, mera jobb, men det går.
 
S
Mitt hallgolv som någon gjutit för hand någon gång på 80-talet har svackor och lutningar, men nu sitter det 60x30 plattor hur fint som helst. Han som satte plattorna var rätt duktig och det är stumt och inte ihålligt.
 
Jag skulle undvika att försöka slipa ned det. Det dammar otroligt mycket.
Men hyr du maskiner så kan du ju även hyra bra sug så du slipper dammet.
 
Svackor är inga problem med klinker men en topp har du alltid kvar.
Har man en topp på ett 2 m2 så bygger man inte upp me fix på resterande 38m2 för att få de rakt.

Hyr maskin med dammsugare å slipa ner de lilla som är problem ��
 
S
Självklart, ville bara poängtera att ett golv som inte är 100% går att få bra med 60x30 klinker.
 
A
Slipa ner dom värsta topparna (behövs absolut ingen stor golvslip), släng i reparationsbruk eller liknande i groparna och jämna till med tex bredspackel. Upprepa vid behov. Det blir garanterat tillräckligt jämnt. Absolut inga problem att justera lite skavanker med fixet heller även för stora kakelplattor om man har lite vana och är noggrann. Flytspackla verkar väldigt overkill. Är du ovan finns det dessutom inga garantier för att det blir jämnare efteråt än innan.
 
Är man rädd för fogsprång så går det att använda nivådistanser.
Funktionen där är att den tvingar angränsande plattor att ligga i samma nivå (i kanten).
 
  • Gilla
nockeby
  • Laddar…
JOW skrev:
Är man rädd för fogsprång så går det att använda nivådistanser.
Funktionen där är att den tvingar angränsande plattor att ligga i samma nivå (i kanten).
Nivåsystem slätar över mindre ojämnheter och missar i sättningen, men golvet måste ändå vara hyffsat jämt (bra mycket jämnare än TS golv om plattorna är stora). För lite större kliniker är en rygg på 5mm i sammanhanget brutalt mycket och inget nivåsystem i värden klarar att jämna ut det.
 
Ja, TS får väl välja vad hem vill tro på.
Innan jag la golvet på bottenvåningen här (platta på mark)
så körde jag med weber 4160 i skikt som varierade från 0 till ca 20mm som mest.

Det blev väldigt bra och jämnt, dock skulle jag rekommendera en skikttjocklek på minst 5 mm, gärna 10.
Det är svårare att få den att flyta ut ju tunnare skikt man kör.

Piggrollern får det att flyta ut bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.