Har ett problem. Vi bor i ett 130 år gammalt torp. Plockade bort plastmattan och masoniten och under finns ett obehandlat fint furugolv, lite skevt, prickigt och ojämt, skulle gissa att det är åtminstonde 100 år gammalt.
Cirka 1 kvm har lite gångar efter insekter i sig men det stör mig inte. Planen har varit att slipa detta , sedan vitlasera och sedan troligtvs lacka. Olja eller såpat golv blir nog för mycket underhåll för oss.

Mitt problem är att jag i tidningen villafakta läste att man absolut inte skall slipa riktigt gamla trägolv eftersom det under åren har bildats en hård tät yta, som man inte skall
ta bort. Det intrycket får man ju också av mitt golv, ytan är hård och jämn.
Någon som har erfarenhet av gamla golv. Vinner man någonting på slipningen, kan man förvänta sig en bra yta efter slipning även på riktigt gammalt golv? mia 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mia 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag slipade vårt 100 åriga golv, detta för att tidigare ägare tyckte att det va läckert med fernissade golv???
Inga problem går hur bra som helst, men det är klart man tar bort en del av ytskiktet vilket innebär både färg och hårdhet försvinner. Efter slipning är golvet som ett vitt papper dvs mycket känsligt för smuts. Måste impregneras oljas,såpskuras, målas eller annan behandling, vi dränkte med såpa och fick till en bra yta efter ett par år. Om jag vore som dig skulle jag nog försökt lätta på golvet och slå ihop det, ser att du har glipor vilket jag också hade men gjorde inget åt. Mycket jobb men ska tydligen bli bra, däremot att anväda syntetiska lim och fogmassa för att täta glipor blir inte bra. Har sett såna golv ser mycket plastiga ut, bättre att behålla springorna då. Välkommen till ett förträffligt forum.
 
Vi har 100 -åriga furugolv som vi slipade.dom blir som nya fast med kärnvirke.. sedan vitlutat och lagt på ett riktigt fett lager med äkta träsåpa med vax och vitt pigment, kräver lite jobb men blir fint. underhållet tycker jag är marginellt (vi svabbar/skurar dom med träsåpa 2 ggr månaden men dt gör man väl med alla golv?)men vi vill ha dom så där sammets matta och har därför använd nästan ren såpa efter lutningen inte 1 /10 blandning som vissa såptillverkare rekommenderar(lång torktid).men dina golv ser ju jättefina ut och det är väl synd att slipa bort den ytan om dom inte är lackade innan , varför inte bara skrubba dom och sedan såpa in dom precis som de antagligen alltid varit behandlade .. att lacka är döden för ett sådant golv repkänsligt, fult,glatt, mm nä behåll golvet och slipa endast om det är för ojämnt att leva med.. vårat golv var inte i lka bra skick som ditt...vissa betalar massor av pengar för att få golv liknande era.
 
Synd att slipa ner ett 100-årigt golv tycker jag. Vad man gör är att ta bprt en naturligt hård och smutsavvisande, men slät, varm och len yta, för att sedan lägga ett lager genomskinlig plast ovanpå. Tror det räcker med lite kallvatten och såpa en gång per år och dammsugning däremellan.
 
Finns ganska många trådar i byggnadsvårdsforument om skötsel och behandling av gamla golv. Sök exempelvis på ord som "skurgolv" "såpa" så får du upp massor av info.

Jag skulle bara såpskura detta golvet i träets fiberriktning för att få det riktigt rent. Använd en gul såpa och kallvatten så blir golvet ljust och fint.
 
Redigerat:
Sådär , golvet åtgärdat. Nej , jag lyfte inte upp det och spikade ihop.
Bestämde mig till slut för att lacka det, behöver en yta på det , kommer inte orka såpa det.

Hyrde golvslip , gjorde en egen vitlasyr med vattenbaserad grundfärg som var över och spädde med vatten. HIttade ett parti billig silkesmatt lack (trestjerner) vilket blev ganska bra.
SLipade dock ett litet golv till och använde där en dyr lack ifrån alcro (deras mattaste lack) oerhört bra lack med supermatt resultat , syns knappt att det är lackat.

Summa, oerhört bra resultat som lyft hela huset för ganska billig penning men några tuffa arbetsdagar, Råd är att fixa egen lasyr och köp alcros lack.
 
  • mia 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mia 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristian.larsen@inspecta. skrev:
(vi svabbar/skurar dom med träsåpa 2 ggr månaden men dt gör man väl med alla golv?)
Oj oj oj. Här har jag (eller möjligen ni) missat nånting.
 
kinnekulle,,, imponerande, jag ska själv ha någon form av vitpigmentering,,, blir så trött på experter på dyra färgaffärer som säger att det kommer inte funka,,blabla,, fast jag har flera gånger gjort som man inte ska och det har hållit i åratal.. bra tips det ska jag genast anamma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.