Hej!

jag letar efter ett verktyg som jag främst kan använda till att slipa och putsa bilen med. Att kunna använda den till huset är ett plus, men inget krav.

Målsättningen på sikt är att kunna förbereda bilen för omlackering, men i det korta perspektivet handlar det om recond, vaxning och putsning.

Jag har redan en Festool ETS 125 EQ-Plus Random Orbit Sander - 230V, men den är inte oscillerande om jag förstått det rätt. Men däremot skall en Rotex 150 vara det. Vad tror ni om denna och det verkar billigare än andra ställen (vilket kanske kan vara lurigt);

http://www.ffx.co.uk/tools/product/...eared eccentric sander rotex 150feq-plus 240v

I och med att jag redan har en 125a, så kan en på 150 vara ett fint komplement till renovering av villan.. Men finns det andra bra alternativ till denna för min bil? Men är 150 för stort för billacken? Har läst om att maskinen kan börja "vandra" om slipen är för stor :(
 
Funderar på samma sak. Såg att Flex maskiner som är speciellt för polering har 140 platta och 160 rondeller. Jag överväger en 125 eller en 150 med extra handtag.
 
Jag använder min Bosch GEX 150 Turbo till bilen, det är ju bara att fästa polerrondellen i vanliga kardborrefästet på sliprondellen, gör inte så mycket om svampen är en cm för stor eller liten.
 
Ok, så Gex 150 Turbo är också oscillerande? Då är det intressant.

Är det samma maskin vi pratar om nu;
http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gex-150-turbo-sander-prod22175/

Låter den mycket mer än Rotex 150 och är det värt att lägga på någon tusenlapp till för att få en Rotex?

Vad för tillbehör behöver jag ytterligare för att kunna slipa, polera och vaxa bilen?
 
Jag har en 150Rotex och jag och en kompis som har stor erfarenhet av recond har testat och jämfört lite.

Fördelen med rotexen jämfört med en roterande polermaskin är att den lämnar
en väldigt blank lack, i princip helt fri från sliprosor, hur grov rubbing man än använder.

Nackdelarna är att avverkningen är betydligt sämre än en polermaskin,
det går inte att få bort dom djupaste reporna.
Rotexen är mycket tyngre och mer bångstyrig än en polermaskin, dessutom är rotexen väldig mycket mer högljudd.

Jag använder ändå helst min ro150
mär jag polerar våra bilar, trots att jag har tillgång till proffspolermaskiner, just för att man inte kan misslyckas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.