När ni dragit begränsningsslinga runt träd, har ni dragit den precis runt trädet eller 30 cm runt trädet?

Någon som kan skicka en bild så att man kan se hur nära trädet den då klipper och hur mycket gräs som växer upp intill trädet?
 
Dras den precis runt trädet kan man ju lika gärna skippa att dra slingan runt trädet. Klipparen kommer krocka med trädet oavsett. Ska det finnas någon vits med att dra slinga runt så får man ju göra det på ett sådant avstånd så att krockar undviks. Vilket avstånd det är är ju beroende på maskin och inställningar för hur långt över slingan klipparen ska passera.
 
  • Gilla
peter.linkan och 1 till
  • Laddar…
Om du lägger ut en "för stor" slinga går det väldigt lätt att krympa den med att bara lägga överskottet inåt mot trädet... Tvärtom är svårare. ;)
 
VidarH VidarH skrev:
Om du lägger ut en "för stor" slinga går det väldigt lätt att krympa den med att bara lägga överskottet inåt mot trädet... Tvärtom är svårare. ;)
Menar du att man då gräver upp slingan igen, lägger om den närmare trädet, och viker in den överblivna delen? Typ såhär
Handritad skiss som visar en slinga omlagd närmare ett träd med en överbliven del vikt inåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ni som har robotgräsklippare och gräs intill träden, går ni då med trimmer, sax eller något och klipper det närmast stammen för hand?

Eller har ni fått slingan på ett så perfekt avstånd att roboten följer slingan och klipper hela vägen in till stammen?
 
P peter.linkan skrev:
Ni som har robotgräsklippare och gräs intill träden, går ni då med trimmer, sax eller något och klipper det närmast stammen för hand?

Eller har ni fått slingan på ett så perfekt avstånd att roboten följer slingan och klipper hela vägen in till stammen?
Trimmer. Roboten kan inte klippa ända till stammen. Krocksensorerna aktiveras långt innan kniven kommer till stammen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Ni som har robotgräsklippare och gräs intill träden, går ni då med trimmer, sax eller något och klipper det närmast stammen för hand?

Eller har ni fått slingan på ett så perfekt avstånd att roboten följer slingan och klipper hela vägen in till stammen?
Ta bort gräset så gott det går närmast stammen och lägg på täckbark där. Behöver förnyas ibland men bättre än att lämna walkover.
 
X xcover5 skrev:
Ta bort gräset så gott det går närmast stammen och lägg på täckbark där. Behöver förnyas ibland men bättre än att lämna walkover.
Det är just det jag funderar på... Låta växa gräs hela vägen in, eller ha en rund kant runt med täckbark i.

Så här ser det ut nu:

Träd med naket jordområde runtom, gräsmatta i bakgrunden, diskussion om kant eller gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativen är

1. Så gräs hela vägen in till stammen
2. Minska ner cirkeln något och ha täckbark ca 40 cm runt barken
3. Låta cirkeln vara som den är och ha täckbark i hela

Vad tycker ni? Jag velar fram och tillbaka..
 
Din skiss stämmer bra!
Men när du lägger ut slingan första gången så använd bara märlor. Och när du har trimmat in avståndet från dina hinder så kan du vänta två månader och se om allt fungerar som det ska. Och gör det det så kan det mycket väl vara så att slingan har fallit ner i gräset såpass mycket att den inte syns längre. ;) Och det innebär att du slipper gräva ner den...
Jag har varit med om lite olika sätt som begränsningskabeln kan ta stryk. Roboten kan skära av den, trimmern kan slå av den, man kan gräva av den, man kan rensa ogräs och bända sönder den och det jag själv gjorde hos en bekant, man kan med kuslig precision slå ner markstolpar för ett gunnebostängsel rätt igenom den nyligen nergrävda begränsningskabeln... Till mitt försvar så hade ingen informerat mig om slingan! Men 30 av 36 markspjut klippte den. Och jag är övertygad om att det är en svårslagen bedrift!
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Ta bort gräset så gott det går närmast stammen och lägg på täckbark där. Behöver förnyas ibland men bättre än att lämna walkover.
Hur gör du med gränsen mellan gräs och täckbark? Kan robotgräsklipparen köra rakt över täckbarken om de ligger i samma höjd? Eller klipper den barken då också, om det sticker upp?
 
@VidarH

Borde man inte göra så här direkt från start runt alla träd? Man drar begränsningskabeln runt men gör ett veck in, för att spara som extrakabel.

Jag tänker att träden ju kommer växa med tiden, och med bredare trädstam kommer begränsningskabeln hamna för nära trädet. Men då kan man gräva upp kabeln, använda lite av det man vikit in, och göra en ny lite bredare cirkel runt.

Eller?
 
  • Ritad skiss som visar begränsningskabel veckad vid träd för framtida justeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Hur gör du med gränsen mellan gräs och täckbark? Kan robotgräsklipparen köra rakt över täckbarken om de ligger i samma höjd? Eller klipper den barken då också, om det sticker upp?
Jag kör med 40 mm klipphöjd och får aldrig problem med att den klipper täckbarken.
Men tänk på att täckbark ger dåligt grepp, om du inte har begränsningskabel kan den ställa sig och slira en del innan den fattar att det är stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.