Efter mycket om och men har vi nu kommit fram till att det är från varmvattenrören från min IVT490 som det slår i rören i huset.
Varje gång man har öppnat och stängt en blandare har det dunkat till i huset. Värst är det när diskmaskinen är igång (då slår det så att man tror att hela huset ska braka ihop).
Nu skall det komma hit en servicekille från IVT och kolla på det. Är det fel på pumpen går allt på garantin men om inte servicekillen hittar något, måste jag betala allt själv.

Så min fråga är, någon som varit med om något liknande? Vad kan felet vara? Det slår alltså bara varmvattnet och inte kallvattnet. En annan märklig sak är att när man spolar vatten så rör sig nålen på manometern på sig! Detta ska den absolut inte gör enligt min VVS kille då detta är varmvatten till golvvärmesystemet.

Vad beror felet på (backventil, pumpen)? Vill ha något att gå på när servicekillen kommer.

PS Ska man verkligen koppla in diskmaskinen på varmvattnet? Skall det inte gå in via kallvattnet.
 
Det låter som om du inte har mjukstängande blandare. Tänk dig att vattnet rinner ur kranen, då rör sig vattnet genom rören med fart, vatten väger 1 kg per liter. Om du då tvärt stänger kranen så blir det tvärstopp för vattnet som nyss rörde sig. Det är som en seriekrock då den första bilen tvärbromsar.

Diskmaskinen är ändå värre, magnetventilen är snabb.

Det kanske är skrammel från rören som låter och då kan det vara att de är dåligt fastsatta och ligger och skramlar.

Jag kör diskmaskinen på varmvatten men det är valbart på många diskbänksblandare, endera så flyttar man en skruv så vredet går åt andra sidan eller byter plats på 2 pluggar.

Vad visar manometern för tryck?

Prototypen
 
GreenTurtle skrev:
PS Ska man verkligen koppla in diskmaskinen på varmvattnet? Skall det inte gå in via kallvattnet.
Nej, den skall kopplas på kallvattnet eftersom dagens diskmedel använder en bio-fas för att göra rent. Vissa ämnen i diskmedlet är verksamma vid kallt vatten och diskas således bort tidigt i diskfasen, och andra medel är verksamma vid varmare och diskas alltså bort i slutet av av diskfasen.
Man kan ju tro att den skulle gå billigare med uppvärmt vatten via värmepump eller liknande då en diskmaskin ju har en elpatron ala 1/1, men det är är så att diskprogrammet går med värme och sen är det några kalla sköljningar och disken avslutas med en varm sköljning.
Skulle tippa att pengen blir densamma, men resultatet eventuellt sämre.
Däremot så tjänar du tid på detta, för diskmaskinen diskar tills vattnet uppnått inställd temperatur, och om du redan från start matar den med varmt vatten så är du redan där nära målet.
 
prototypen skrev:
Det låter som om du inte har mjukstängande blandare. Tänk dig att vattnet rinner ur kranen, då rör sig vattnet genom rören med fart, vatten väger 1 kg per liter. Om du då tvärt stänger kranen så blir det tvärstopp för vattnet som nyss rörde sig. Det är som en seriekrock då den första bilen tvärbromsar.

Diskmaskinen är ändå värre, magnetventilen är snabb.

Det kanske är skrammel från rören som låter och då kan det vara att de är dåligt fastsatta och ligger och skramlar.

Jag kör diskmaskinen på varmvatten men det är valbart på många diskbänksblandare, endera så flyttar man en skruv så vredet går åt andra sidan eller byter plats på 2 pluggar.

Vad visar manometern för tryck?

Prototypen
Mina blandare är från Mora (INXX-serien) och är deras kvalitétsblandare. Tar för givet att dem är mjukstängande.
Något skrammel från rör eller liknande är det heller inte (gjutna i plattan).
Har inte diskbänksblandare så jag kan inte välja.
Manometern står på 2 bar.
Kommer att be min VVS-kille flytta från varmvattnet till kallvattnet vid nästa återträff. Dock så kommer inte detta hjälpa mig vad gäller att det slår i rören.
 
Manometern på min IVT490 står på strax över 1 bar. Om jag inte minns helt fel från manualen så skall den stå på det. Kanske också beror på hur mycket golvvärmeslingor man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.