Hej.

Ska till och köpa en gräsklippare. Har en gräsmattas som är lite drygt 1600m2 (inkl. hus). Klipparen jag tittat på är Comet S med Honda motor, kostar 8100:-. Är det värt slantarna eller ska man gå ut till Coop och plocka upp en partner?
 
Jag har haft en klippo och har en billigare nu. Jag tror det är värt slantarna för klippon. Servar man bara den och låter den komma in så håller den hur länge som helst.

Jag servade den inte och lät den vara ute nästan jämt och den höll ändå i 6-7 år...

Polaren är inne på sin tredje stiga nu på samma tid.
 
Jag har en Stiga (ingen värsting) som stått ute i snart 10 år. Gör jobbet alla dagar i veckan.
Jag kan bara se att motorn kan strula och då snackar vi väl Briggs & Stratton i nästa alla märken.
Med stor tomt så kan det ju vara en god tanke att ha en maskin som har bra bredd och om du klipper sällan en som orkar med lite högre gräs.

Så sköter du din klippare minimalt dvs tar in på vintern, kollar oljan och ha fräsch bensin i den, så är det bara att handla efter smak och plånbok.

En sak som du ska tänka på är höjden på handtaget vs din egna längd. Så förbannat trist att gå som en ostbåge och klippa gräset.
 
Du ska absolut köpa en klippo! Ge den den omvårdnad o service den ska ha o låt den inte stå ute i ur o skur så har du en klippare som gör jobbet när den ska.Det är dessutom alltid trevligt att arbeta med kvalitetsmaskiner:)
 
Jag har en klippo som användes under 5års tid, under den perioden var det två oljebyten och en service. Sedan fick den stå i 3år, utan att startas. Fyllde upp med bensin och olja, drog igång den på första! rycket... har jämt gått som en klocka.

En klippo är helt klart värt pengarna, motorn är bra och även den helgjutna kåpan, skall mycket till för att du skall spräcka den med något du råkar köra på. (Vilket har hänt tidigare med andra klippare)

(Nu har vi 6ggr större tomt och en annan åkgräsklippare som gör det mesta).
 
Jag tror jag har dödat mitt arv. :(
Fick en gammal Klippo av min far, i alla fall 20 år gammal, som jag glatt gått runt med här hemma på tomten. Ingen som helst service eller underhåll, startar ändå på andra - tredje rycket, även efter vintern.
Dock, lyckades köra över en stor sten så motorn stannade, fick efter lite trugande igång den igen. Den lät inte alls nöjd först men efter ca 30 sekunder på tomgång så lät den som vanligt. Körde tills bensinen tog slut och nu vill den inte starta alls utan låter väldigt underligt när man drar i snöret. Min fina Klippo! Snyft! :(
 
Hej!
Varför inte titta lite på Husqvarna. Vi har haft vår(LC48V) i 3 år nu och den har aldrig startat senare än andra draget. Svärfar har också en Husqvarna och den är 10-20 år gammal och fungerar perfekt fortfarande. Båda med B&S. Grannen köpte en Partner med skräpmotor(SA) från Kina. Den har redan varit på service 2 ggr och de har haft den nästan lika länge som vår.
 
Jag gick själv från en Partner till en Klippo Comet med Hondamotor förra året. Det är numera en fröjd att klippa gräset! Det skiljer enormt mycket på kvaliteten här, och även om en Partner kostar mindre än hälften av Klippon så är det dyrare alternativet helt klart ett bättre köp!
 
Då är det inte mycket att fundera på Klippo Comet får det bli!
 
MultiMan
Min huvudmaskin är en Klippo Pro4 (runt 6-7 år gammal) med Honda-motor. En absolut fröjd kvalitetsmässigt och komforten är mycket bra tack vare det gummiupphängda handtaget. Mycket tyst och klipper perfekt så länge gräset inte blir för långt. Den äldre, lägre kåpan är klart sämre i det avseendet än de nyare varianterna.

Blir det för långt tar jag fram Klippo Kommun från 1977. En utrangerad klippare som köptes begagnad och gick i kommundrift sin första livstid. Köpte den runt 1995. Den fungerar fortfarande perfekt med originalmotorn och är faktiskt starkare än GCV135-motorn i Pro4an, trots åldern. Kvalitet! :cool:
 
Grannen har en Comet sedan 10 år, den bara går och går. Eller som försäljaren sa när han köpte den, "kommunen kör bara med Klippo, det är det enda som håller". Så den rekomenderas starkt om man har lite större matta än medeltomten. Själv har man haft Husqvarna, fungerade hyffsat. En Partner med plastchassie, rena skräpet. Nu har jag en uppladdningsbar Bosch, lite smal klippbredd men jag har inte så stor matta, och det är gött att slippa hörselskydden.
 
om man nu skulle klanta till det med sin klippo så kan man ju alltid köpa en lös motor på jula för 1500 spänn å bulta på sitt favorit klippo chassi ,:wow:
 
Om du har pengarna tycker jag absolut du ska köpa en klippo. Partner känns som leksaker i jämförelse.
 
Lägg till 12 000:- och köp en Automower.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.