Vart sugen på DUABs slangvinda för tryckluft, bra pris och lång slang.
Någon som har den och kan recensera slangen? Hur styv är den? Billig såklart, men ok?
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3413&category=2383

Andra tips kring tusenlappen? Behöver 15m slang på vindan, kommer inte köra mutterknack eller likande, så diametern behöver inte vara 13mm.
 
Köp Cejn, Duab brukar ha bäst pris.

Edit: missade din budgetangivelse.
 
C corre skrev:
Vart sugen på DUABs slangvinda för tryckluft, bra pris och lång slang.
Någon som har den och kan recensera slangen? Hur styv är den? Billig såklart, men ok?
[länk]

Andra tips kring tusenlappen? Behöver 15m slang på vindan, kommer inte köra mutterknack eller likande, så diametern behöver inte vara 13mm.
Klarar du dig på en mindre slang kan jag rekommendera https://www.jula.se/catalog/verktyg...or/slangar-och-vindor/slangupprullare-077009/
Den kommer då och då på kampanj för rätt behagliga belopp. Mycket trevlig slang. Vindan är sliten och smidig.

Ersatte den med en Faicom för 4ggr priset, och den slangen är hopplöst jävla dålig, tar minne och är som en boa orm.


Annars hade jag valt att hoppa upp till Cejn, du kommer inte bli missnöjd men är utanför budget
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C corre skrev:
Hittade en på Bricklas som ser vettig ut, samma modell finns under olika namn på flera siter så det är väl lagom "kinakvalite"
[länk]
Den där finns hos Clas i sjön också (om inte samma så åtminstone väldigt lika) för 999:-.
Har en hemma och den fungerar hel OK, köpte min när C.O hade % på sina grejer.
 
Låter som jag får kolla Jula, det låter ju vettigt att kunna känna på den själv först!
 
Tänk även på slangdimensionen. Den på Jula har 1/4" slang och tidigare i tråden var det slangvindor med 3/8" slang. Ju mindre diameter desto högre tryckfall och luftmängd per tidsenhet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
C corre skrev:
Vart sugen på DUABs slangvinda för tryckluft, bra pris och lång slang.
Förvisso en helt annan slang, men jag köpte DUABs egna 3/8" "Drift Air"-slang:
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=994&category=263
Fick en standard luft/vattenslang med billiga kopplingar monterade med vanliga slangklämmor.
OK, inget direkt fel på slangen, den är av god kvalitet, men inte så lätt och smidig som en högkvalitativ tryckluftsslang och kopplingarna är ju strikt talat inte vad som syns på bilden. Känns uppenbart "hemgjord" på enklaste sätt.

Så jag tror inte man skall förvänta sig för mycket av "Drift Air"-sortimentet. Enklare grejor till billigt pris helt enkelt. Förmodligen inte något "fynd".
 
Återrapportering brukar gillas...

Köpte en sladdvinda på Jula idag, Meec modellen för 999:-, orkade inte vänta längre på kampanj.
Bra byggkvalitet, robust, slang i mjukt gummi. Aningen styv fjäder i rullmagasinet, får se om den mjuknar eller om jag ska släppa något varv på spänningen.

De andra rekommenderade, den med 10m slang var rätt styv slang, den med 15 har helt OK och skulle säkerligen fungera bra i många år. Men det blev den lite dyrare pga metallkomponenterna som kändes mer förtroendeingivande.
 
Anders 1920-tal
C corre skrev:
Återrapportering brukar gillas...

Köpte en sladdvinda på Jula idag, Meec modellen för 999:-, orkade inte vänta längre på kampanj.
Bra byggkvalitet, robust, slang i mjukt gummi. Aningen styv fjäder i rullmagasinet, får se om den mjuknar eller om jag ska släppa något varv på spänningen.

De andra rekommenderade, den med 10m slang var rätt styv slang, den med 15 har helt OK och skulle säkerligen fungera bra i många år. Men det blev den lite dyrare pga metallkomponenterna som kändes mer förtroendeingivande.
funderar på att köpa den modellen, vad har du för erfarenhet av den nu när du använt den ett tag?
 
Jag är nöjd, den fungerar bra, slangen är mjuk, kanske tom lite för mjuk så får se hur den håller över tid.
Upplever byggkvaliteten bra, kanske är den något strypt i svirvel jämnfört med dyrare modeller, inget som påverkar mig i mitt bruk, då jag inte kör mutterknack.
Fjädern är styv, man får ta i lite extra för att få ut alla 15m, men för första 5m är det inget problem med enhandsmanöver.

Kan rekomedneras, tom till normalpris!
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.