T
Hejsan - jag skulle behöva koppla två slangar till ett akvarium i 90 graders vinkel. Dessa flexibla standardslangar för akvarium är 16/22 mm (inner/ytterdiameter) och är väl i PVC eller liknande. Där finns dock förvånande lite kopplingar för detta ändamål på marknaden och jag är av uppenbara skäl ute efter en absolut tät koppling. Detta är slangar från/till externt filter i ett sötvattensakvarium.

Det normala är ”barbed” anslutningar (”slangkoppling” på svenska?) men jag tycker att de i plast som är avsedda för akvarium känns opålitliga när jag testar dem och jag har dessutom inte hittat någon (i 90 graders vinkel) som har skruvkoppling för att spänna fast slangen på anslutningen, som ju ger en extra känsla av säkerhet.

Vad skulle ni rekommendera för att ansluta 16/22 slang i 90 graders vinkel? Kopplingar som på bilden nedan kan man hitta på eBay och liknande om man söker efter ”hose barb elbow” men jag hittar inget i Sverige som är i vinkel. Vet heller ej om en sådan koppling, kanske tillsammans med en slangklämma, ger en pålitlig tät anslutning?

Metallisk 90 graders slangkoppling för akvarieslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Ingen som har några tankar om ovan?
 
En sådan med liten slangklämma borde vara helt säker. Du har väl knappast 10 bar i tryck?
Jag tror vanlig plastvinkel med en enkel ståltrådslåsning är tillfyllest.
 
  • Gilla
tomli
  • Laddar…
T
Tack för svar! Den som länkas till ovan är för 9/12 mm, den ekvivalenta för 16/22 är:
https://www.cyberzoo.se/akvaristik/...m-ror-slangar/eheim-rorvinkel-90-1622-mm.html

Jag har en sån hemma och de känns inte supersäkra. Kan dra isär dem med relativ enkelhet, och att få en kubik vatten på golvet pga en tryckstöt eller vad vet jag känns inte lockande :) Det var därför jag iallafall letade efter något i metall (som bilden jag visade) men jag kan inte hitta något i rörmokar-Sverige som ser ut så? Eller iallafall en vinkel med låsmutter, men ej någon sådan har jag lyckats hitta.
 
T tomli skrev:
Tack för svar! Den som länkas till ovan är för 9/12 mm, den ekvivalenta för 16/22 är:
[länk]

Jag har en sån hemma och de känns inte supersäkra. Kan dra isär dem med relativ enkelhet, och att få en kubik vatten på golvet pga en tryckstöt eller vad vet jag känns inte lockande :) Det var därför jag iallafall letade efter något i metall (som bilden jag visade) men jag kan inte hitta något i rörmokar-Sverige som ser ut så? Eller iallafall en vinkel med låsmutter, men ej någon sådan har jag lyckats hitta.
Åh. Förlåt! Fick med mig fel länk...
Kan du även lossa slangen när du har slangklämma på?
 
  • Gilla
tomli
  • Laddar…
T
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
du kan ju bygga en vinkel
[länk]
[länk]

[bild]
Ah, det var ju rätt smart, jag stirrade mig blind på att hitta en färdig nippel i vinkel som på min bild. Men det kan man ju skruva ihop ja. Ska man ha gängtejp, lin eller liknande för att det ska bli tätt på sådana här?

@Skip6711 njae, det är såklart svårare. Men samtidigt läser man om folk som får en liten spricka i dem eller liknande.. känns bara orimligt att inte ha en rejäl lösning när konsekvenserna skulle vara förödande...
 
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
@Skip6711 njae, det är såklart svårare. Men samtidigt läser man om folk som får en liten spricka i dem eller liknande.. känns bara orimligt att inte ha en rejäl lösning när konsekvenserna skulle vara förödande...[/QUOTE]

Det är viktigt att lita på grejorna. Det var lite läskigt först när jag startade upp mitt Fluval FX4 2016 och insåg att jag hade en pump som pumpade ut 2650 l/h och stod utanför akvariet! Inte en droppe har det läckt på den tiden, men jag kollar regelbundet kopplingarna. Mindre ofta nu än tidigare! ;-)
Lycka till!
 
  • Gilla
tomli
  • Laddar…
Är metalldelar lämpligt i ett akvarium?
 
  • Gilla
tomli
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är metalldelar lämpligt i ett akvarium?
Jag utgår ifrån att det är utvändiga kopplingar till det externa filtret och då gör det ingenting oavsett material.
 
T
Hmm, det med metall har jag inte ens tänkt på @Daniel 109 , skulle mässing vara skadligt pga kopparinnehåll eller något? Yes, stämmer att det är anslutningar till filtret, så det skulle ju flöda vatten genom dem konstant så att säga. Men du menar att det inte är något problem @Skip6711 ?

Har motsvarande flöden som du nämner med två filter, så därav nervositeten :D men mycket skönt att höra dina positiva erfarenheter.
 
Du kan ju kolla diverse datorbutiker som säljer vattenkylningskomponenter.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
T tomli skrev:
Hmm, det med metall har jag inte ens tänkt på @Daniel 109 , skulle mässing vara skadligt pga kopparinnehåll eller något? Yes, stämmer att det är anslutningar till filtret, så det skulle ju flöda vatten genom dem konstant så att säga. Men du menar att det inte är något problem @Skip6711 ?

Har motsvarande flöden som du nämner med två filter, så därav nervositeten :D men mycket skönt att höra dina positiva erfarenheter.
Jag har faktiskt inte funderat på ev. toxicitet. Har du två filter så gissar jag på ett lite större akvarium med mycket fisk och då är det kanske onödigt att chansa. Du har ingen akvariehandlare i närheten att rådfråga?
 
Jag kan förresten rekommendera att du installerar ett kolfilter på inkommande vatten ifall du inte redan gjort det. För ett par år sedan så tillsatte vattenverket i kommunen jag bor i någon form av renande kemikalie i sitt vatten. Det resulterade i att alla fiskarna i mitt akvarium dog.
 
  • Gilla
tomli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.