Någon som vet om det går att få tag på på slang/rör för installation i befintlig skorsten ? Jag har planer på att dela upp en stor skorstenspipa till två med c:a diameter 110/120 men skorstensfolket skulle ju ha 500 kronor metern, hutlöst dyrt tycker jag.
 
Skrotfirmor har syrafasta/rostfria rör som passar.
rogge
 
500 kr är enbart kostanden för slangen/röret ingen isolering eller några stosar och definitivt inget jobb ingår i det priset, det kan inte vara billigt.
 
Beror ju på vad det är för slang, min slang gick på över 1000kr metern inkl.moms + över 2000kr för bottenkona, toppfoder och värmekulite. I mitt fall var materialkostnaden 12500kr till 9,5m skorsten. Arbetskostnaden för att ha en seriös firma att utföra arbetet var en nästan löjligt lite merkostnad.

Går det att sätta ett rakt rör i tillräcklig diam. så är det ju enormt mycket billigare om man dessutom kan hitta rör på skroten...

Den firma jag anlitade hade bytt leveratör/fabrikat på sina slangar efter som dom haft div. problem med garanti/kvalitet med det lite billigare fabrikat dom använt tidigare.
 
Jag skall ha 11+6 m ungefär plus bottenkona och en anslutning föen kamin mitt på skorstenen plus isolermaterial att hälla i omkring, dimensioner enligt mitt första inlägg.
 
Ok,
När jag räknar (ett snabbt överslag, eller underslag kanske..) riktigt lågt, hamnar det på ca 547.30 per meter, iofs med stosar och isolering. Kanske finns en marknad för gör-det-självare... tror nog att skorstensfolket vilka av dom det nu va, ligger någorlunda "rätt" i pris..
 
Ok det är möjligt att det är så illa :) Tack för hjälpen då vet jag ju iallafall att de inte blåser mig helt och hållet på mina surt förvärvade slantar...
 
Hejsan !

Jag fick ett pris på runt 1800 kr /m för rör inklusive bottenstos, toppf0der, isolermaterial och arbete. Är detta för dyrt eller är det ett normalt pris. Kostnaden för 6 meter skorsten hamnar på på knappt 11000 kronor. Jag tycker att det verkar rätt dyrt i varje fall.

/ Niclas
 
nicdah skrev:
Hejsan !

Jag fick ett pris på runt 1800 kr /m för rör inklusive bottenstos, toppf0der, isolermaterial och arbete. Är detta för dyrt eller är det ett normalt pris. Kostnaden för 6 meter skorsten hamnar på på knappt 11000 kronor. Jag tycker att det verkar rätt dyrt i varje fall.

/ Niclas
Beror ju på vad det är för slang/rör. Det skiljer ju i pris på raka rör jämfört med böjlig slang, diametern på slangen gör också mycket på priset.
I mitt fall vart jag tvungen att välja en oval slang som kostade lite extra, sen finns det både enkel/dubbelväggiga. Olika sorter beroende på om det ska användas till fastbränsle eller bara som skydd mot kondens (olja). Även dom olika fabrikaten på "riktig" skorstensrör/slang har stora skillnader i pris och kvalitet enligt en bekant som jobbar med skorstensrenovering.
Ditt pris låter lite i överkant om det inte är en väldigt krångligt installation med stopp i pipan extra håltagningar i murstocken på besvärliga ställen.
Åkte själv på en sur räkning trots att jag hade en bekant som jobbade på firman som utförde arbetet, men enbart materialet gick på ca:12500kr till 9,5m. Fick jobbet utfört får halva arbetskostnaden, som ända knappt kostade någonting, trots ett extra hål i murstocken på bottenvången för att ta bort/mura om lite där pipan växlade av så slangen gick ner. Trots detta tog inte arbetet mer än dryg 2h för en erfaren hantverkare och en hantlangare så som snarare sinkade, dom var snälla och prioriterade efter som det var mitt i smällkalla vintern och alla skortensfirmor vart överbelarmade med jobb pga. den nya brandskyddskontrollen/kalla vintern.

Så kan du hitta rör som fungerar på skroten kan du tjäna en rejäl hacka, rostfritt o syrafast ska du ha.
 
Hejsan !

Det är böjlig slang/rör det handlar om. Installationen kan inte vara särskilt krånglig efterson kanalen nästan är helt rak. Dessutom har jag redan öppnat upp murstocken nere i rummet eftersom jag huggit ner min gamla rörspis för stt ersätta med en cronspis istället. Priset 1800 kr/m är baserat på 120 mm rör. Imorgon kommer det en annan gubbe som skall titta på det. Han räknade med ett pris på ca 1000 kr/m. Då drar han slangen enda ner så att kakelugnsfirman ansluter röret direkt i kakelugnen.
Skall kolla vad det är för typ enkel/dubbel. Han som gör det är en fd sotarmästare med över 25 års erfarenhet av skorstenar. Låter bra i vart fall.

/ Niclas
 
1000kr/m inkl arbete för ett rund 120 slang, låter mer rimligt.
Har prislister från en del leverantörer någontans, vill minnas att Westaflex var överlägset dyrast (bäst?)
Då är det garanterat två lager syrafast stålband (dubbla väggar) om det är till en kakelugn...och firman är seriös förståss ;)


 
Fick ett pris på ca 1000kr/m för slang idagoch fick uppfattningen att det var inkl stosar och isolering :-/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.