Behöver råd från er på forumet, Jag skall nu slamma och putsa min nybyggda stödmur gjord av Leca sten. Tänkte fuktskydda insidan med slamning och putsa framsidan med nät för att det skall bli lite trevligare att titta på. :)
När man skall slamma, hur gör man för att få bästa resultatet, skall man för-vattna dagen innan, använda borste, kastar putsen med murspade, hur gör man bäst?
Vilken typ av cement/putsbruk rekommenderas att man skall använda till slamningen/putsningen?
//JP
 
Slamma dagen innan du putsar, använd rödgrund. Förvattna innan du slammar. Använd en kalkborste för att applicera eller trattspruta med tryckluft om det är stora ytor. Näta och putsa sedan dagen efter rödgrundningen för bästa vidhäftning. Putsa med vanligt c- eller b-bruk.
 
Hej Helioz
Finns det något speciellt märke eller räcker det om man åker till en byggmarknad och ber dem hjälpa till att ta fram "rödgrund"?
 
Ursäkta en nybörjare, vad är skillnaden mellan C och B bruk?
 
Alla stora tillverkare har rödgrund i sortimentet så det bör inte vara något problem att få tag på. Köp från en av de stora tillverkarna Finja, Weber eller Combimix och köp samma märke på puts och rödgrund.

Skillnaden mellan bruken är hur hårda de blir. A-bruk är det hårdaste och E-bruk det mjukaste. Ju hårdare bruk desto mer cement innehåller det kan man generellt säga. Fördelen med ett hårt bruk är längre hållbarhet samt mindre slagkänslighet, nackdelen är att det är mer sprickbenäget vid rörelser. Hårdare bruk brukar även vara dyrare.
 
Tack för ditt svaret Helioz,
Vill passa på och fråga när man skall lägga på nätet, skall det göras med hjälp av special fästen eller kan man fästa nätet med t.ex. "spik" och skall man tänka på något speciellt hur man lägger nätet (har köpt murnät på rulle)?
 
Nätet kan du fästa lite hur du vill bara det sitter bra fast i lecan. Vanligast är att man använder galvade märlor men du kan spika också (antingen om du böjer spiken eller har brickor). Det finns även speciella fästen i plast som man kan använda. Oavsett så se till att använda en galvad/rostfri infästning annars kan du få rostgenomslag.
 
Helioz, märlorna hur långa föreslår du att de skall vara?
 
Ju längre märlor/krampor desto bättre, annars slår man sig bara på fingrarna. Runt 30mm långa brukar jag köra. Har du tillgång till tryckluft så kan du köra klammerpistol också, då går det riktigt snabbt.
 
Nu blir jag fundersam. Satte fast mitt putsnät (har nämligen precis samma utmaning som TS) med hjälp av något som bäst kan beskrivas som L-formade spik. Däremot var han på Beijers Fasad tydlig med att nätet absolut inte skulle sitta dikt an lecan, utan 4-5 mm ifrån. Detta är även avståndet du får om man använder dessa färdiga plastfästen som Weber mfl har.

Det jag reagerade på är att nätet nu, naturligtvis, sitter löst (i samma led som spiken). Är det rätt, eller ska jag dra in dessa L-spikar hela vägen in i lecablocken?
 
Nätdistansen beror lite på hur tjockt man tänkt lägga på med bruk. Självklart är det optimala att nätet hamnar precis i mitten av bruket men då krävs plastfästen, extremt rakt murad vägg och minst 1 cm tjock puts homogent över väggen. I praktiken så brukar inte lecan vara perfekt murad och sedan gör rödgrunden att nätet inte heller hamnar helt plant mot väggen. Så i praktiken så hamnar nätet kanske ca 2-6mm utanför väggen beroende var man mäter och sedan anpassar man putspåslaget till det.

Jag har också kört med L-spik några gånger och då drev jag dem hela vägen in. Jag tycker personligen att det känns bättre om nätet sitter hårt fast i väggen utan möjlighet till rörelse, det blir även lättare att putsa då.
 
Det var ett kanon tips Helioz, att skjuta fast nätet måste gå blixt snabbt. :D Undra om man kan hyra en klammerpistol med batteri? Skall kolla det i morgon?

Hur slammar man på grunding röd på bästa och snabbast sätt om man inte planerar att spruta på det eller skall man tänka om och försöka hyra utrustning för att också göra det?
 
Du kör en vanlig kalkborste bara. Rätt blandat rödbruk är som lös välling ungefär och är inga problem att pensla ut. Det är lite tungt men går ganska snabbt, mista väggen med vatten innan du penslar på.

Om du vill hyra så kan du ta en lite större garagekompressor bara och sedan ta en klammerpistol och en trattspruta så har du allt du behöver. Kör du trattspruta så behöver du skydda omliggande ytor väl eftersom det stänker ganska mycket.
 
Är det någon som kan tipsa var man kan hyra en trattpistol/trattspruta och klammerpistol, ringde runt och kollade idag med olika uthyrningsföretag i Stockholm utan att få napp. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.