Är i slutfasen med arbetet att sätta in en kamin på den gamla platsen där en eldstad fanns innan.

Ska i veckan dra i röret och fylla en 10-15cm C-bruk ovaför bottenkonan men frågan är då hur tjoct jag behöver slamma i utrymmet mellan där pipan kommer in från kaminen genom stoset och konan?

ska det vara 1cm eller 10cm tjockt??? Murstocken har bara enkeltegel utåt mot rummet, alltså 1 sten.

Fråga nr 2 blir om man kan använda C-bruket för att mura upp de sista stenarna med också, alltså som fog?

bifogar bild som är rödmarkerat där utrymmet mellan bottenkona och stos är.

Bild_skorsten_renovering1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
1 cm snarare än 10. Jag brukar försöka få till en rundning i ytterkant där rökgaserna skall svänga 90 grader så minskar turbulensen lite. C-bruket kan du använda för igenmurning ja, var noga att fogarna blir fyllda.
 
I en modern vedpanna där rökgastemperaturen max blir 250 grader fungerar C-bruk. Min vedpanna överstiger aldrig 200 grader och där vid ingången till skorsten har jag putsat med C-bruk och det ser helt opåverkat ut.

Vad ger din kamin för rökgastemperaturer? Det finns ju eldfast bruk också. Det använde jag i min gamla öppenspis för där höll inte C-bruket så värst länge, utan det vittrade bort.

http://www.beijerbygg.se/store/privat/eldfast-bruk-5kg-900007074
 
Jannez69 skrev:
I en modern vedpanna där rökgastemperaturen max blir 250 grader fungerar C-bruk. Min vedpanna överstiger aldrig 200 grader och där vid ingången till skorsten har jag putsat med C-bruk och det ser helt opåverkat ut.

Vad ger din kamin för rökgastemperaturer? Det finns ju eldfast bruk också. Det använde jag i min gamla öppenspis för där höll inte C-bruket så värst länge, utan det vittrade bort.

[länk]
Vet inte vad min kamin ger för rökgas temperatur. Är en Dovre 760 CB så kanske står i manualen eller någonstans.

Har köpt C bruk som tillverkaren rekommenderar så det borde väl funka med det kan man tycka :)
 
MaxPax skrev:
1 cm snarare än 10. Jag brukar försöka få till en rundning i ytterkant där rökgaserna skall svänga 90 grader så minskar turbulensen lite. C-bruket kan du använda för igenmurning ja, var noga att fogarna blir fyllda.
Ok hade tänkt slamma i 3 st omgångar, alltså 25-30mm tjockt tillslut. Och även göra en fin rundad kanal upp emot konan.

Behöver man eldfast tegel eller funkar vanliga tegelstenar lika bra?
 
M
vanliga funkar bra. Eldfast använder man som botten och väggar runt eldhärd.
 
MaxPax skrev:
vanliga funkar bra. Eldfast använder man som botten och väggar runt eldhärd.
Tackar, då litar jag på dig, men det låter logiskt samt att de andra är ju faktiskt vanliga.
 
Kom upp en fråga till. Är det smidigast att mura igen hela hålet med tegelstenar sen märka ut vart stoset ska sitta. Borra en rund ring och hugga ut detta hål för att mura in stoset. Eller ska man mura in stoset direkt.

ser ut såhär nu:
IMG_1154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Helt klart smidigast att mura in den i nuläget, efter slamning av teglet under konan då.

Var noga med mätningen, inte kul om stosen hamnar för långt upp men speciellt tråkigt om den blir lite för långt ner. Se också till att det blir ordentligt fyllt med bruk runt stosen. På insidan kan man mosa in bruk mellan stos och tegel om det behövs med ett par täta handskar på, då känner man lätt var det behövs.
 
MaxPax skrev:
Helt klart smidigast att mura in den i nuläget, efter slamning av teglet under konan då.

Var noga med mätningen, inte kul om stosen hamnar för långt upp men speciellt tråkigt om den blir lite för långt ner. Se också till att det blir ordentligt fyllt med bruk runt stosen. På insidan kan man mosa in bruk mellan stos och tegel om det behövs med ett par täta handskar på, då känner man lätt var det behövs.

Känns som det vore smidigare att borra upp och göra ett hål efter. hmmm ska fundera på deta. Inte lätt att hugga tegel så fint innan man sätter det på plats...

Ang måtten finns det inga bestämda mått enl tillverkare, sotare osv Utan enda kravet är från sotaren att han vill gärna komma ner med sviskan nedanför konan och vända problemfritt fick jag till svar.

Kommer göra en fin rundning med C-bruk och även luta detta neråt stoset så man lätt kan dammsuga ur mellanrummet med asksugen då och då.
 
M
memike skrev:
Känns som det vore smidigare att borra upp och göra ett hål efter. hmmm ska fundera på deta. Inte lätt att hugga tegel så fint innan man sätter det på plats...

Ang måtten finns det inga bestämda mått enl tillverkare, sotare osv Utan enda kravet är från sotaren att han vill gärna komma ner med sviskan nedanför konan och vända problemfritt fick jag till svar.

Kommer göra en fin rundning med C-bruk och även luta detta neråt stoset så man lätt kan dammsuga ur mellanrummet med asksugen då och då.
Ja för sjuttsingen, det kan ju vara smidigare att borra för någon annan såklart, jag är van vid att knacka tegel men det är ju inte lätt om man inte har den vanan! lita på dig själv! :)
 
MaxPax skrev:
Ja för sjuttsingen, det kan ju vara smidigare att borra för någon annan såklart, jag är van vid att knacka tegel men det är ju inte lätt om man inte har den vanan! lita på dig själv! :)
Skar ut 4st "triangel" formade bitar och la på sidorna om stoset och sedan fyllde jag upp hålrummen med C-bruk samt putsade utsidan runt om stoset med c bruk. Blev väl lite tjockare än rek på påsen men antar att det bara förlänger brinntiden. Ska slamma 2 skikt till inne i utrymmet innanför stoset. Va krångligare än jag trodde med men gick nog fint i slutänden :)

Slänger upp en bild i ef...

/Micke
 
Har en fråga till.!

Rökröret som kommer gå in i stoset. Ska man bara täta detta med "ull" eller ska det även limmas med pannkit eller eldfast tätningslimm?

/Micke
 
M
memike skrev:
Har en fråga till.!

Rökröret som kommer gå in i stoset. Ska man bara täta detta med "ull" eller ska det även limmas med pannkit eller eldfast tätningslimm?

/Micke
Mellan rör och stos räcker det med tätgarn, vira några varv och se till att köpa rätt tjocklek så det kläms ihop.
 
MaxPax skrev:
Mellan rör och stos räcker det med tätgarn, vira några varv och se till att köpa rätt tjocklek så det kläms ihop.

Tackar MaxPax. Man blir helt stirrig av vad alla säger på olika forum så man vet inte vad som är sant. Har iofs hela tiden haft en dialog med sotarn och frågat om det är ok med allt man gjort.

Det enda man är lite nervös för är utrymmet mellan stos och konan, alltså det utrymme som ska slammas med C-bruk. Jag slammade igår med Weber Base 224 C-bruk och man vill ju att det blir riktigt tätt här och att det verkligen sitter kvar. Vet inte hur tjockt man ska slamma i de olika omgångarna riktigt blev väl lite tjock på något ställe. Men tänkte låta det brinna tills i slutet på veckan sen borsta av det värsta och damsuga rent sen fukta upp utrymmet och slamma ett skikt till. Detta måste väl räcka?

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.