Vi kommer att tilläggsisolera huset och slå på ny träpanel. Funderar på att måla med Kulturhantverkarnas slamfärg. Vi vill ha en något mörkare ton än den grå som finns, så vi tänkte prova att bryta lite med den svarta. Någon som har erfarenhet av detta eller tycker något om slamfärg i allmänhet? Vårt motto är att måla om lite oftare, men att det ska gå lätt och smidigt.
 
Bob_the_builder
Du efterlyste ju tyckande, så det kan jag ju ägna mig åt trots att jag bara har erfarenhet av falurött.
Den rockar. Jag grundade all panel innan uppsättning med färg utspädd med 10-15% vatten. Spädningen gör den extremt lättstruken. Att slippa skrapa huset vid ommålning gör att jag nästan ser fram emot att göra det om några år. Först ska huset dock färdigstrykas med ogrundad färg en gång, men jag är inte säker på att det hinns med i år. Det känns dock inte som något problem. Virket har nog fått ett tillräckligt bra skydd för att klara en vinter i och med grundningen.
 
Även om våra hus är mer välisolerade än en gammal lada (får man verkligen hoppas) så är fasaden faktiskt byggd med luft bakom. Så att man skulle välja bort slamfärg för att den inte är vattentät är missriktad ambition. Faktiskt är det ju så att problemet med moderna "vattentäta" färger är ju att om det blir ett hål i färgen så att vatten kommer in, så har det alltför svårt att torka ut just för att färgen är vattentät till sin natur.
 
Tack för alla bra svar och synpunkter. :)
Vi har bestämt oss och slamfärgen är beställd.
 
SnickarPelle skrev:
Varför inte koka sin egen slamfärg  ???

Alla våran Ernst har receptet
[länk]

;)
På tal om Ernst ;) så funderade jag faktiskt när denne "Walter" som kokade färgen åt Ernst, på direkt fråga uppgav kostnaden för "hemkokt" slamfärg till ca. 50 kr/liter :surprised:
Kan det vara möjligt att det kostar 50kr per liter att koka själv, vad är det isf. som kostar? mjölet, vattnet och den där matskeden järnvitriol kostar ju inte många kronor, är det isf. pigmentet som gör att man kommer upp i 50kr/liter ???

//Christina.
 
harrys skrev:
Sa han verkligen 50 kr/liter ??? Det är ju dyrare än färdigkokt köpt färg.

Precis vad jag tyckte, din uträkning låter ju betydligt vettigare MEN nu blir jag lite osäker :-/ jag har avsnittet inspelat så jag ska kolla, återkommer med resultatet och rättar mig själv om jag hört fel, jag vill ju inte bära falsk vittnesbörd mot stackars "Walter" ;)

//Christina.

 
Nähä, naturligtvis så var just det avsnittet det enda som inte var inspelat ::)
Men maken som satt bredvid och tittade hävdar också att han hörde 45-50 kr/liter så om ingen annan hört nåt annat så får man kanske försöka lita på sina egna öron, men visst låter det orimligt dyrt :surprised:

Det jag mest funderade på var av vilken anledning nån skulle vilja stå där i 4 timmar per laddning om slutpriset blir högre än köpt färg ??? (annat än som rent hobby/terapi intresse förstås ;))

//Christina.
 
Nu har Jureit lärt mej något igen:). UV-strålning är ju också ett hot för virket.
Läste en gång ang. virkets kvalitet att man inte ska bygga utomhus av virke som går att impregnera för det betyder bara att virket är rätt porös och kan dra in mycket impregneringsvetska=vatten ???. Så kan man också värdera impregnerat ;).
Ang. tätta träfärger så påvisade det kända testet också små mickrosprickor i någon färg. Där kan det bli ett problem då färgen rör sej enl. tempändringar: När det är kalt och regnig så krymper färgen och sprickor utvidgas. När solen kommer fram för att torka virket så stängs sprickorna och håller på fukten :(.
Jag tycker att slamfärger är snälla mot virket ( ger det chans att torka och har bra solskyddsfaktor 8))
och mot husägare ((låg pris (hörde 50kr men tror mer på 15kr/l), ingen färgskrapa).
gaia
 
Risken för fuktskador kan dementeras, bor i ett nyinköpt ruckel som enligt alla närliggande grannar målades -84 ( 20 år sedan). Att räkna ut hur färgen ser ut blir inte svårt för den som har minsta erfarenhet av slamfärg. Målade om huset i fjol sommar samt böt några brädor p.g.a fönsterflytt - träet absolut torrt, problemet med slamfärg blir inte rötskador (det förebygger järnvitrolen) utan att brädorna helt enkelt torkar sönder om dom inte får något skydd mot solen.
 
Slamfärger typ falu rödfärg har juh trots allt använts i flera hundra år i detta regnrika land, och torde således vara mest beprövat. Att hävda att ett isolerat hus skulle må sämre av en slamfärg förstår ja inte. Är det gjort enlöigt konstens regler med en plasfolie i väggarna kan fukten enbart gå åt ett håll , utåt, och det måste således vara bättre att han en öppen färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.