K
Hej! Jag fick en gång tips om att man kan tillsätta linolja i slamfärgen för bättre hållbarhet. Men glömde fråga om proportionerna..hur mycket olja i en 15 kiloshink är lagom? Nån som vet? Tack!
 
Vad menar du med hållbarhet? Linolja påverkar bara målningsresultatet och kan ev. hjälpa till att få färgen att fästa bättre på svåra underlag. Nackdelen är att du får en mer ”stängd” färg som kan bilda film istället. Blanka fläckar vid för thocka skikt. Kulören kan också ändras. Falu Rödfärg är en sådan färg som tappar stinget med högra halt linolja.
Kolla upp säkerhetsdatabladet för resp. färg för att utröna om det redan finns linolja i den. Då bör du inte blanda i mer.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Sälolja är mycket bättre men i brist på sådan kan man använda linolja som surrogat.

Ungefär 1 volym procent olja kan man blanda i. Blir det betydligt mer olja än så blir färgens egenskaper sämre i stället för bättre. Om det redan finns någon olja i färgen måste du veta hur mycket så inte totala andelen olja blir för stor.
 
K
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad menar du med hållbarhet? Linolja påverkar bara målningsresultatet och kan ev. hjälpa till att få färgen att fästa bättre på svåra underlag. Nackdelen är att du får en mer ”stängd” färg som kan bilda film istället. Blanka fläckar vid för thocka skikt. Kulören kan också ändras. Falu Rödfärg är en sådan färg som tappar stinget med högra halt linolja.
Kolla upp säkerhetsdatabladet för resp. färg för att utröna om det redan finns linolja i den. Då bör du inte blanda i mer.
Tack för svar! Nja, jag hoppar nog oljan, det är bra länge sen jag pratade med den här mannen så det är därför jag frågar här. Enligt honom så var det positivt att tillsätta linolja men jag minns inte exakt varför han tyckte det. Tack ändå!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.