Vad är din erfarenhet av slamfärg/Falu Rödfärg och mögelpåväxt?

Vi har som avsikt att måla om fasaden som idag är målad med slamfärg/Falu Rödfärg... Vi har dock beslutångest då vi både gillar Falu LjusRöd och Gysinges Rödockra (nu har vi bara sett dessa färger på bild), den en är dock med linolja och den andra är utan!? Vad innebär detta i praktiken och vilken effekt har detta för att motverka mögelpåväxt!?

På ena väggen har vi något som ser ut som sotavlagringar men det kan också vara mögelpåväxt, hur hanterar man i så fall detta?
 
Falu ljus finns ju både med och utan linolja och gysinges rödockra bara med om jag förstår rätt av deras hemsida. Kulörerna har diskuterats här tidigare i nån tråd under byggnadsvård och vad jag minns från det så ser man ingen skillnad på dem. Det är bara olika namn egentligen.

Anledningen till att man tillsätter linolja är för att färgen ska bli hållbarare men det gör också kulören lite mörkare. För att fortfarande få kallas slamfärg får den högst innehålla 8% linolja. Linolja ökar nog riskerna med mögel och därför skulle jag rekommendera att ni målar utan linolja.

Har ni funderat på att koka själva? Vi håller juyst nu på att koka egen falu ljus som vi målar vårt hus med. Det är enkelt att koka och färgen blir konsistens mässigt mycket lättare att arbeta och täcker bättre. Vi målar ny panel och behöver bara stryka en gång. Vi kokar färgen inne på den vanliga spisen i en stor gryta.

Pigment kan man köpa direkt från falu rödfärg. Finns inte på deras hemsida men det är bara att ringa och beställa. Kostar ungefär halva priset mot att köpa en säck hos till exempel Gysinge. Färgen blir flera gånger billigare per liter jämfört med färdigkokt färg på 10-liters spannar.
 
Även om det blir svartmögel på rödfärgen (och det blir det) så är det väldigt svår att se. Man får gå riktigt nära för att upptäcka det. Lösning: stå en bit ifrån huset när du beundrar det och lägg inte så mycket energi på att jaga svartmögel. :D
 
Mikael_L
Sophie skrev:
Falu ljus finns ju både med och utan linolja och gysinges rödockra bara med om jag förstår rätt av deras hemsida.
Bara utan om jag förstår deras hemsida ... :)
"Färgtyp: Färdig slamfärg för utomhusbruk, kokad av vetemjöl, Rödockra är kokad på kravodlat rågmjöl, vatten, järnvitriol, rödfärgspigment. Linolja tillsatt i alla kulörer utom Rödockra."
Under fliken produktbeskrivning:
http://www.gysinge.nu/products.php?product=Slamf%E4rg
 
Ja det är ju UTAN det ska vara. Förlåt blev fel!! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.