Har en 1700-talsflygel som ska få ny panel och målas med traditionell slamfärg, men Gysinge verkar inte ha kommit igång med slamfärgsproduktionen än. Vad finns det för alternativ?
 
Det beror mest på vilken kulör du har tänkt dig?
 
Tänker nog traditionell röd. Falu Vapen och och den vanliga "Falu Rödfärg" finns ju, men jag har ingen tidigare erfarenhet av dem.
 
Skulle säga så länge det är pigment från Falu gruvan är vanlig eller ljus en smaksak. Men akta dig för de billigare kopiorna med syntetiska pigment. De åldras inte lika snyggt, dessutom åldras de fortare.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Daladry har jag testat med god framgång.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Skulle säga så länge det är pigment från Falu gruvan är vanlig eller ljus en smaksak. Men akta dig för de billigare kopiorna med syntetiska pigment. De åldras inte lika snyggt, dessutom åldras de fortare.
Ja, självklart skall det vara riktigt pigment!
 
Byurn Byurn skrev:
Daladry har jag testat med god framgång.
Intressant - det var ett nytt koncept att man bara tillsätter vatten. Billig var den också jämfört med andra.
Frågan som inställer sig är vad den innehåller. "Riktig" slamfärg ska väl innehålla lite linolja så frågan hur dom löst det i o m att det är torrvara. Får läsa på lite...
 
U Urban J A skrev:
Skulle säga så länge det är pigment från Falu gruvan är vanlig eller ljus en smaksak. Men akta dig för de billigare kopiorna med syntetiska pigment. De åldras inte lika snyggt, dessutom åldras de fortare.
Syntetiskt pigment? Vad syftar du på då?
 
krillek krillek skrev:
Intressant - det var ett nytt koncept att man bara tillsätter vatten. Billig var den också jämfört med andra.
Frågan som inställer sig är vad den innehåller. "Riktig" slamfärg ska väl innehålla lite linolja så frågan hur dom löst det i o m att det är torrvara. Får läsa på lite...
Nja, det är inte en obligatoriskt del i slamfärg. Även om det även förr tillsattes både det ena och andra i färgen.
 
Syntetiskt pigment, provade på uthuset häromåret "svensk rödfärg" ser ut som Falurödfärg men med pigment inte från gruvan utan framställt på andra sätt. Receptet i övrigt verkade lika. Den sitter sämre och drar mot lila nu efter några år. Men den var billig!
 
De är ju lika syntetiska som när råvaran kommer från Falun.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MultiMan
Jag har använt olika slamfärger inklusive originalet där pigmentet kommer från Falu koppargruva. Stor skillnad i resultatet. Senast innehöll den billiga något järnoxidpulver från Tyskland och blir inte alls lika gnistrande och levande yta utan en matt, död yta i en lite annan kulör än originalet. Har på på två uthus nära varandra så lätt att jämföra. 1/4 av priset men mycket sämre.
 
U Urban J A skrev:
Syntetiskt pigment, provade på uthuset häromåret "svensk rödfärg" ser ut som Falurödfärg men med pigment inte från gruvan utan framställt på andra sätt. Receptet i övrigt verkade lika. Den sitter sämre och drar mot lila nu efter några år. Men den var billig!
I de billiga sorterna är kopparpigmentet från Kina, fick jag lära mig på en internutbildning.
Om det ens är kopparpigment, för det kan såklart vara konstgjort också.
 
Kopparpigment får det inte vara. Så det är det inte oavsett.
Varför är pigmentets tillverkningsort viktig?
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.