Står inför valet att välja mellan en slamfärg (Falu rödfärg) eller en vanlig akrylatfärg.

Vi ska bygga lösvirke varför det inte borde vara några problem att välja det ena eller det andra innan bygget drar igång.

Vilka erfarenheter har Ni alla som redan bor i villa om någon av färgtyperna?

Man har ju läst Folksams färgtester där flera färger får mögeltillväxt efter en tid. Drabbas slamfärg även den av mögel? I vilken omfattning i så fall?

/NiJa
 
alla dagens färger drabas av mögel. Det du kan tänka på vid valet är vilken fasadfärg blir lättast att tvätta av , måla om och underhålla. Mögel syns minst på mörka fasader ;)
gaia
 
Min erfanhet av slamfärg och oljefärger av olika slag är att det inte tycks spela någon större roll vilken färg man väljer. Billig färg från ÖB har visat sig i vissa fall mer motståndskraftig än svindyr linoljefärg. Läge/väderstreck verkar ha en viss men mindre betydelse. Kvalitén på virket verkar däremot vara avgörande, i alla fall för slamfärger. Torrt och tätvuxet virke - mindre mögelpåväxt. Virke med högre fuktighet och sämre kvalitet drabbas värre. Själv har jag tröttnat på svartmögel som kan mörka ner en hel fasad på ett par år oh blandar nu i lite bensalkoniumklorid i rödfärgen. Egentligen är det emot mina principer men det har nog relativt liten miljöpåverkan så länge det inte hamnar direkt i vattendrag (däremot är det INTE "miljövänligt" som det heter i viss marknadsföring).

F ö föredrar jag rödfärg i alla lägen framför akrylatfärger som jag, trots påstådda stora framsteg, inte tar i med tång. Bara iden att baka in huset i ett plasthölje verkar ologisk. Men det lär jag få mothugg på från många andra :)
 
Gillar man faluröd kulör så tycker jag absolut att man ska köra på slamfärg. Det är ett helt annat "skimmer" i slamfärgen än i "fuskfalu" tycker jag. Att äkta faluröd dessutom är billigare och enklare att måla om (nästa generation...) gör ju inte saken sämre.
 
kungkokos skrev:
slamfärg kan numera fås i alla färger. Kolla www.faluvapen.se.
Det det var RIKTIGT intressant. Hur "ny" är nyheten? Har inte hört talats om detta förut nämligen. Tänk ett hus med klarblå slamfärg. :)
 
jag tror att nyheten är rätt ny faktiskt - kanske ett år eller så. Fick ett utskick om detta förra veckan.
 
Johan Gunverth skrev:
Det det var RIKTIGT intressant. Hur "ny" är nyheten? Har inte hört talats om detta förut nämligen. Tänk ett hus med klarblå slamfärg. :)
Vi bor "granne" med fabriken där färgen tillverkas och jag tror att jag såg info om den redan förra året men ganska nytt är det. Till vårat nybygge blir det nog den sortens slamfärg.

Jag har provmålat med en grå (S 5505-Y) över en faluröd panel och det funkade bra. Färgen verkar sitta och går inte att gnugga loss. Det är ett bra argument för den slamfärgen att den går att måla på befintlig slamfärg eller om man vill måla falurött över den grå (i mitt fall) senare.
 
När vi målade vårt hus för två år sedan så fanns Falufärgen i olika kulörer.
 
Hej,
Vi målade om vårat hus som var Falurött från början med Falu Rödfärg. Hade jag haft ett trärent hus från början hade det ändå blivit slamfärg. Främst pga att det är mycket billigare samt att man slipper grundmålningen. Ytterligare än fördel är att underarbetet vid ommålning är enklare. Jämför exempelvis 100 liter falu rödfärg med 100 liter Linolje/Alkyd/Latex-baserade färger + 100 liter grund...
Men givetvis är det viktigt att se till vilken färgkulör man vill ha, där är slamfärgen mer begränsad.
 
Totte_S
Sist jag kollade pris (ett par år sedan) på andra kulörer på slamfärg än den klassiska så kostade de ungefär lika mycket som en "modern" fasadfärg om man bara tog hänsyn till pris/liter. Då fanns slamfärgen i ett litet antal olika "jordtonade" kulörer, brun, gul, grön etc.
Jag säger som Fabian-Bom, hade jag inte haft ett halft hus målad med oljefärg när vi byggde till hade jag alla gånger målat med slamfärg. Jag övervägde att panela om hela huset faktiskt. I dag kan jag nästan ångra att jag inte gjorde det. Vårt hus ligger i en sådan miljö att det känns rätt med faluröd, fast det hade blivit lite lada över det hela. Framförallt är det det förhållandevis enkla handhavandet med slamfärgen som tilltalar mig. Jag blir trött bara jag tänker på grundolja, grundmåla, stryka och färdistryka, och färdigstryka igen. Blir många gånger att flytta ställningarna alternativt ett rutigt hus ;-)
 
Visst har Slamfärgen fördelen att den är lätt att måla med. Men ska man se till skyddet som den ger virket så är det viktigt att "bättra" på ytan rätt så ofta, kanske redan efter 4-5 år på utsatta sidor. Sen är man låst till att alltid fortsätta med slamfärg framöver om man inte vill renskrapa fasaden (inte roligt).

Väljer man att måla med dom vattenburna oljeakrylaterna (Bestå, Perfekt, Optimal) så har du längre hållbarhet (upp till 15 år). Sen är ju underhållet med att tvätta fasaderna viktigt för att minimera riskerna för mögelpåväxt mm.

Allra viktigast vid all typ av målning, kom ihåg att måla allt ändträ. Där sugs mycket vatten upp som skadar virket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.